Dalya

    Hej! Jag studerar naturkunskap 2 på komvux och har snart en muntlig examination om en vecka. Jag är extremt nervös. Jag kan det mesta ganska okej och håller på att repetera lite mer men jag undrar om vad som kommer att hända om man får F? Kan meritvärdet sänkas eller läggs inte betyget in alls då? Jag hoppas jag kan få ett E iallafall..

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dalya!
    Gör ditt bästa och vi hoppas du får ett högt betyg eller i alla fall lägst E, godkänt betyg.
    Du frågar om meritvärde. Jag vet inte om du har examensbevis från gymnasiet, redan. Och varför läser du naturkunskap 2?
    Om du redan har examensbevis från gymnasiet och läser nk2 för att det krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildning som du vill komma in på då kommer inte betyget F påverka alls, men du blir inte behörig till de utbildningar som kräver nk2.
    Om du med vilket som helst betyg (F eller A) söker till högskoleutbildning som inte kräver nk2 då kommer inte det betyget räknas in pga den inte krävs för särskild behörighet och inte ger meritpoäng.
    Så, studier på komvux efter gymnasiet kan inte ge nackdel i frågan om att söka till högre utbildning; antingen skaffar man sig bredare behörighet eller höjer sitt meritvärde. Men misslyckas man med studierna, då står det meritvärde och den behörighet som man hade direkt när man slutade läsa på gymnasiet "kvar". Gör ditt bästa och lycka till!
    FRåGA SYV håller tummarna för dig!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket! Jag har en ny fråga dock. Om jag får ett F kommer det registreras i mina betyg? Kommer högskolorna se det? Om så är fallet hoppas jag verkligen att det inte påverkar antagningen.. jag väntar på att statsvetarprogrammets ansökan öppnar nästa höst (jag insåg lite sent nu att jag ville läsa det programmet tyvärr). Så jag vill inte att ett potentiellt F ska påverka antagningen på något sätt. Jag gör kursen för jag ville vara bara behörig ifall jag någon gång vill gå på ett program som vill att jag ska ha gjort nk2.. så jag antar att kursen inte betyder så mycket i sig men är ändå stressad pga prestationsångest..
    • Milla : Om du med vilket som helst betyg (F eller A) söker till högskoleutbildning som inte kräver nk2 då kommer inte det betyget räknas in pga den inte krävs för särskild behörighet och inte ger meritpoäng. Alla satta betyg registreras dock (någonstans, i databasen) men jag kan inte tänka mig att någon skulle vara intresserad av att titta på de betygen som inte räknas in när man söker till en högskoleutbildning. Gör ditt bästa och lycka till!