linda
    Hej! Jag har diagnosen social fobi och blir mkt nervös inför främmande människor, eller människor helt allmänt. Vi kommer ha muntligt i nationella matte, svenska och engelska :( HUR SKA JAG GÖRA!? kan man ha det med endast läraren??? kommer dö.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej linda, jag tycker du bör absolut prata med lärarna i matte, svenska & engelska. Vänta inte, utan be om samtal snarast. Under samtal berättar du det som du skriver här nu, du kan även visa Intyg som påvisar grad och omfattning av ditt tillstånd (det blir tydligare så).
    Jag tror definitivt att det går att ordna så att du gör prov med endast läraren närvarande. Får du svar från lärarna som du inte riktigt blir nöjd med (vi får hoppas att det inte blir så, så klart!!!) - men om detta händer, gå prata med kurator på ditt program.
    Ytterst är det rektor som är ansvarig. Du kan också prata med rektor direkt (om du känner att det är enklare att bara ha ETT SAMTAL och inte flera om det ämne, som du tar upp här nu).
    Bästa hälsningar / stort lycka till!
    Julia SYV
    • : Tack så mycket! Sänker det mina betyg? Eftersom läraren måste se om jag t.ex kan samarbeta bra med andra människor :/
    • Milla : Om du inte kan prata inför en grupp människor, då kan du inte det. Om du kan försöka, är det värt att försöka. Om du har ett Intyg som påvisar dina begränsningar, borde de begränsningar inte påverka dina betyg. Väldigt bra att samråda med kurator och/eller skolpsykolog, vilket vi på Fragasyv.se råder dig att göra! MVH Milla SYV