emelie
    Hej! Jag ska välja gymnasium snart och jag undrar en del saker om Juridik linjen:

    1. Jag har hört att det krävs väldigt mycket för att komma in på högskola efter gymnasiet inom juridik, är det sant?

    2. Jag har även hört att det är väldigt, väldigt mycket plugg när man studerar juridik och att man absolut inte får vara skoltrött, är det sant ?

    3. Vad för utbildning behövs för att bli åklagare?

    4. När man avslutat studierna, är det svårt att få jobb då ?

    5. Ser du det som en fördel om man skaffar praktik och arbetar extra på lov och liknande med arbetsuppgifter som kan vara bra som meriter när man senare söker jobb, t ex om man hjälper till på en advokatbyrå eller liknande?

    6. När man arbetar som åklagare, jag är framförallt intresserad av att arbeta som kammaråklagare.. Måste man arbeta i domstolen då, eller kan man framförallt arbeta med kontorsarbete ?

    7. Jag bor i stockholm, hur mycket får man i lön som åklagare och kammaråklagare ?

    8. Juridik är ju en inriktning i ekonomilinjen. Krävs det mycket matte? och är det väldigt svår matte? Jag har C/D i slutbetyg i mattematik nu i års. 8 och jag gillar inte matte så jätte mycket då jag tycker det är roligare med skriftligt som t ex uppsatser och liknande. Jag vill och har velat välja juridik, men är rädd att det blir mycket plugg och framförallt matte som jag inte kommer att klara av eller orka med.

    Vet ej om detta är rätt ställe att ställa dessa frågor på, men visste inte vart jag skulle vända mig. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie!
    Du ställer några frågor & jag ska försöka svara på dem alla. Om jag missar ngt., återkom i så fall, OK? :)

    Här nere finns det dina frågor och mina svar på dem:
    1. Jag har hört att det krävs väldigt mycket för att komma in på högskola efter gymnasiet inom juridik, är det sant? - Svar: särskild behörighet till Juristprogrammet på högskola är Historia 1b & Samhällskunskap 1b. Det är fullt möjligt att bli behörig på vilket gymnasieprogram som helst, men det krävs höga betyg eller högt resultat på Högskoleprovet (detta pga konkurrens om utbildningsplatserna på Juristprogrammet brukar vara hård).

    2. Jag har även hört att det är väldigt, väldigt mycket plugg när man studerar juridik och att man absolut inte får vara skoltrött, är det sant? - Svar: Juristprogrammet är en 4,5 år lång utbildning på heltid. Man läser stora mängder svåra texter och måste memorera en hel del (lära sig utantill). Om man inte gillar att läsa och/eller har problem med svåra ord kan det bli svårt att klara en lång & ganska krävande utbildning.

    3. Vad för utbildning behövs för att bli åklagare? - Svar: Man måste få jur.kandidat examen (tar 3 år på heltid) - det är minimikravet vad det gäller utbildning. Sedan måste man genomgå Notarietjänstgöring. Man måste också vara svensk medborgare. Läs med på http://www.framtid.se/profession/aklagare/

    4. När man avslutat studierna, är det svårt att få jobb då? - Svar: jag antar att du är intresserad att veta hur det blir när du kommer att söka jobb & inte hur det är idag. När du kommer att söka jobb så är det om ca 8 år (kanske ännu längre) och det är väldigt svårt att veta hur arbetsmarknadsläge kommer att bli så långt fram. Det underlättar om man är flexibel: kan flytta vart som helst inom Sverige och/eller kan tänka sig arbeta med annat (t.ex. undervisa i Juridiska ämnen eller söka jobb som inte direkt ligger i linje med utbildningen - t.ex som enhetschef på en Myndighet, det finns exempel när utbildade Jurister arbetar som Enhetschefer på Försäkringskassan eller på Skatteverket).

    5. Ser du det som en fördel om man skaffar praktik och arbetar extra på lov och liknande med arbetsuppgifter som kan vara bra som meriter när man senare söker jobb, t ex om man hjälper till på en advokatbyrå eller liknande? - Svar: det är upp till arbetsgivaren att bestämma vem av sökande till tjänsten som passar bäst. Vid likvärdiga övriga meriter kan det bli avgörande om en av sökanden har mer praktisk erfarenhet. Så svar JA, jag tror det är mycket bra att söka jobb eller praktik inom branschen.

    6. När man arbetar som åklagare, jag är framförallt intresserad av att arbeta som kammaråklagare.. Måste man arbeta i domstolen då, eller kan man framförallt arbeta med kontorsarbete? - Svar: den frågan hänvisas till http://www.jusek.se/Kontakt/

    7. Jag bor i stockholm, hur mycket får man i lön som åklagare och kammaråklagare? - Svar: det beror på ålder och erfarenhet men i dagens läge ligger på mellan 29 000 kr. och 42 000 kr. i månaden. Du kommer att söka jobb som åklagare om ca 8 år och löneläge kan förändras mycket fram tills dess.

    8. Juridik är ju en inriktning i ekonomilinjen. Krävs det mycket matte? och är det väldigt svår matte? Jag har C/D i slutbetyg i mattematik nu i års. 8 och jag gillar inte matte så jätte mycket då jag tycker det är roligare med skriftligt som t ex uppsatser och liknande. Jag vill och har velat välja juridik, men är rädd att det blir mycket plugg och framförallt matte som jag inte kommer att klara av eller orka med. - Svar: på inriktningen Juridik på Ekonomiprogrammet på gymnasiet läser man obligatoriskt två mattekurser - 1b och 2b. "b"- är medelsvårt spår i matte. Man läser lika mycket matte på Samhällsvetenskapsprogrammet (alla inriktningar). Du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se

    Jag vill också tipsa dig om att det finns andra utbildningar på t.ex. Yrkeshögskola som leder till jobb inom Juridik, t.ex. http://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/juridisk-assistent-paralegal
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/juridisk-assistent-paralegal1
    och http://www.yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal-juristassistent1

    Bästa hälsningar
    ANNA