Marcus
    Nackdel och fördelar med jobba på små och stora byggföretag? Tjänar man mest på små byggföretag eller stora? Vas är fördelar och nackdelarna?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, det är väldigt svårt att svara på din fråga - då det finns stora skillnader även mellan olika små och olika stora företag. Den största skillnaden vad det gäller lönen är - om man får månadslön eller om man jobbar "på ackord" = får betalt per utfört arbetsuppgift.
    Oftast jobbar ett helt "team" av byggnadsarbetare på en gemensam ackord - dvs de delar på pengarna som de tjänar tillsammans. I fall de jobbar snabbt & med god kvalité, tjänar de mycket bra, men i fall de är långsamma och slarviga, tjänar de väldigt lite. För den, som är snabb och jobbar med god kvalité är det fördelaktigt att jobba på ackord, men inte om de övriga i hans "team" jobbar mindre än han gör - för de delar ju lika.
    Små företag kanske inte alltid har jobb och permitterar sina arbetare hem emellanåt, då får man gå arbetslös i perioder. Stora företag säger också upp när det är låg konjunktur och "sist in - först ut" principen drabbar ju, så klart, de nyanställda.
    Det är sällan man får erbjudande att jobba på ett stort och ett litet byggföretag samtidigt - jag tycker du kan prova jobba där du får jobb /provanställning á 6 månader och upp till ett år är ganska vanlig/ och i fall du inte trivs, kan du lätt säga upp dig under provanställningen.
    Byggbranschen är mycket konjunkturkänslig och många byggare går arbetslösa i perioder, men när konjunkturen går upp, blir de flesta återanställda ganska snabbt.
    Som byggnadsarbetare tjänar man bra med pengar om man är snabb, duktig, utför jobbet med god kvalité och har tur att jobba på ett företag som kontinuerligt får uppdrag.
    Det finns också ett alternativ att starta eget och bli sin egen arbetsgivare. Då är det du själv som skaffar uppdrag, utför dem och tar betalt. Du kan bli enmansföretagare eller ha några anställda.

    mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare