Tim
    Hej!
    Kan man läsa gymnasiet på 2 år? jag undrar om jag har samma förutsättningar som alla andra som läser det på 3 år. Kommer jag hamna i samma urval som de andra? och få exakt samma förutsättningar efter gymnasiet? Kan jag bli läkare? För att jag fick veta att man måste läsa gymnasiet på 3 år och det ska även vara ungefär lika många kurser varje år och inte 1000 poäng första året och 100 poäng andra.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    för att bli behörig till läkarutbildningen behöver man uppnå Grundläggande behörighet + ha minst betyg E i följande kurser: Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4.
    Om du blir behörig, spelar det inte någon roll om du läste in den behörigheten på två eller på tre år.

    Grundläggande behörighet är = gymnasieexamen. För att få Gymnasieexamen måste du ha läst minst 2500 poäng /som motsvarar heltidsstudier i sex terminer, tre år/.
    För att bli behörig till Läkarprogrammet på två år behöver du läsa på 150% av heltid, dvs lägga ner ca 60 timmar varje vecka på dina studier.
    Det tycker inte vi på Fragasyv.se är någonting som vi kan rekommendera. Det är inte rimligt att läsa så mycket under så lång tid. Din hälsa kan bli lidande då du inte kommer att ha tid att sova, vila och ha fritid.
    Du vet kanske redan att det är hårt konkurrens om utbildningsplatserna på läkarutbildningen och det räcker inte med alla A-betyg utan man måste även ha extra kurser för Meritpoäng: Engelska 7, högre kurser i Matematik, dvs i detta fallet - Matematik 5 och specialisering och/eller Moderna språk 3 och 4.
    Ett annat sätt att komma in är genom att ha högt resultat på Högskoleprovet. Träna inför högskoleprovet och göra det - gör man på sin fritid. Högskoleprovet är alltid på en lördag. Om du läser på 150%, kommer du inte ha någon fritid.
    Du kan bli behörig på två år - till Läkarutbildningen om du uppnår behörighet. Du kan även komma in om du får alla A-betyg och läser även kurser för Meritpoäng. Du kan komma in på resultat av högskoleprovet, om du hinner genomföra det och får tillräckligt högt resultat. Du kan lyckas med det om du är extremt begåvad och supermotiverad.
    Det är dock inget vi rekommenderar att satsa på. Vi rekommenderar att läsa gymnasieutbildning på tre år och ha även "liv vid sidan av studier" - där man hinner göra ngt. som man tycker utanför gymnasiestudier.

    Påminnelse: Du måste få dina föräldrars godkännande (eftersom du ännu ej är myndig) om du satsar på att läsa på så mycket mer än heltid, 150%. Du är inte myndig och dina föräldrars godkännande krävs.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV