Jonathan
    Har försökt hitta gymnasium som är på min nivå men antingen är de antagningspoängen för höga eller för låga. Kan ni säga skolor och inte bara referrera mig till gymnasium.se eller nån annan hemsida.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Jonathan,
    du undrar om vilka skolor i Stockholm som har 250-270 "i antagningspoäng" men till vilket program?

    Även om du uppger vilket program du är intresserad av (och på vissa program är det även viktigt med inriktningen som t.ex på Estetiska och Hantverksprogrammet där inriktning läses från åk1) - så är det ingen som vet exakt vad poängen kommer att ligga på för nivå framöver. Det man kan titta på är så som det har varit i fjol men det kan ju ändras och både gå upp och ner ganska mycket.
    Stockholm är också ganska "stort" och frågan är om du kan pendla till "vart som helst i hela Stockholm" - och menar du då Stockholms kommun eller län eller bara centrum eller någon annan del av Stockholm?

    Vårt råd är att man söker till den utbildningen som man är intresserad av och i första hand till den skolan som man gillar mest och sedan lägger till några andra alternativ också, så att man garderar sig. Det är det som erfarenhetsmässigt ger bäst resultat för de flesta elever. Givetvis rekommenderar vi också att man kämpar på för högre betyg nu under våren! *L* :-)

    Bästa hälsningar & stort lycka till med ditt gymnasieval!
    Julia SYV