Molly
    Hej,
    Jag går tredje året på gymnasiet och läser naturkunskap 2 som individuellt val. Nyligen, fyra veckor innan studenten, fick jag veta att jag kommer få F i kursen. Detta eftersom jag fått F på två prov, av den anledning att läraren skickade en fil med allt vi skulle kunna till provet och sedan var sju av tolv frågor på provet om något annat som jag inte kunde svara på, trots att jag även läste hela kapitlet i läroboken. Jag har fått C och D på alla andra inlämningsuppgifter, labbrapporter, grupparbeten och redovisningar. Är det logiskt av läraren att ge mig F i kursen? Jag har blivit nekad att komplettera för ett godkänt betyg och när jag ifrågasätter varför dessa två prov inte handlade om det som jag blev ombedd att lära mig, får jag inget svar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Molly,

    om du inte får svar från läraren, prata med rektorn på din skola. Det är rektorn som är ytterst ansvarig. Vad jag eller någon annan SYV tycker och tänker kring den situationen som du befinner dig i, kommer inte spela någon roll.
    SYV sätter inte betyg och har inte betygssättnings-kompetensen varken i sin utbildning eller i sin yrkesroll.
    Prata med rektorn, är mitt råd. Du kan också ringa Skolverkets upplyssningstjänst - 08-527 332 00.
    Mvh
    Mikael SYV

    • : Tack för snabbt svar! Vi har varit i kontakt med rektor som säger att jag inte kommer få komplettera eftersom dessa prov, utan min vetskap, varit avgörande för kursen. Jag kanske ringer Skolverket!
    • Mikael :

      Ja, ring till Skolverket. Det är din rättighet. Du får också anmäla din skola till skolinspektionen om du vill. Sedan bestämmer Skolinspektionen om de tar upp fallet och gör utredning eller svarar dig att de anser att det ej finns grund för detta. Info om vad som du kan anmäla och hur du anmäler i så fall - finns på Skolinspektionen.se/sv/Om-skolinspektionen/Gor-en-anmalan/Detta-kan-du-anmala