Anna

    Hej, Jag är intresserad av att söka handelshögskolan i Stockholm men vet med mig att mitt snitt ligger ungefär 1,2 under vad som var lägsta antagningsvärdet förra året. Det jag funderar på är att om det fortfarande är värt att sätta den skolan som mitt första handsval eller om jag ska välja en "säkrare" skola som förstahandsval. Som jag har förstått det så är systemet inte särskilt fördelaktigt för att välja massor med skolor i andrahandsval då man ofta hamnar långt ner i kön och att man därför ska vara ganska säker på att man kommer in på sitt förstahandsval. Det skulle vara tråkigt om man slutade med att inte komma in någonstans alls. Hur bör man resonera? är det en risk eller inte?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna!
    Jag råder dig att titta på möjlighet att söka i AU på HHS i Stockholm, se information på hhs.se/en/education/bsc/be/admission/swedish-proficiency/alternativt-urval Om du till HHS i Sthlm söker i AU (alterantivt urval) är du automatiskt också i den vanliga antagningsomgången (på betyg). HHS i Stockhlm ger till HT22 möjlighet att söka i AU till båda sina kandidatprogram. I AU kan man komma in med lägre betyg, men man måste fortfarande för att anses som behörig sökande ha minst 17.0 som jämförelsetal/snittbetyget.
    Jag råder dig söka i AU till båda kandidatprogrammen (du måste dock prioritera ett av programmen på HHS i första hand), detta om du i första hand vill komma in på HHS. Sedan kan du söka ännu 10 andra alternativ i samma högskoleansökan - till andra utbildningar, på andra lärosäten.
    Det finns inga nackdelar i att söka maximalt antal möjliga alternativ. Antagning.se kommer titta på ditt första alternativ i första hand; om dina meriter inte räcker, då tittar de på ditt andra alternativ som om det vore ditt första alternativ och så vidare... Du kan t.ex bli antagen till det 12-te alternativet i din ansökan och om du är behörig till de högre prioriterade alternativ kommer du ställas i RESERV (men det finns max antal högskolepoäng som man kan stå i reserv till - för detaljer läs på www.antagning.se eller ring 0771-550720 - tel.tid vardagar kl.9-16).
    Allmän information om AU finns på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola