Katarina
    Jag läser upp mina gymnasiebetyg på komvux just nu och planen är att jag ska få min examen den 8 juni. Jag har oerhört mycket att göra, samt ett ämne jag måste komplettera eftersom jag fick F.
    På antagning.se står det att sista kompletteringsdag är 21 juni, innebär det att jag kan få mina betyg satta någon gång innan 21 juni och ändå vara behörig eller är det som läraren säger, att jag måste få min gymnasieexamen 8 juni för att det tar lite tid innan betygen når fram till antagning.se?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Katarina,
    Antagning.se måste SENAST 21 juni se dina betyg på "din plats" på Antagning.se. Hur dina betyg kommer in dit - beror på... Många komvux är anslutna till BEDA, den gemensamma betygsdatabasen. Andra - inte... men även om din komvux är ansluten till BEDA kan det av någon anledning ej funka... och det är ditt ansvar att se till att Antagning.se senast 21 juni har tillgång till de betyg som påvisar att du är behörig.
    Du måste därför helst ha ditt Examensbevis "i handen" senast den 21 juni så att du skulle kunna ladda upp det på Antagning.se om det ej dyker upp där på din plats på Antagning.se.

    De kurser du läser nu är enskilda kurser, som sedan behöver sättas ihop till ett Examensbevis. Alla satta betyg kontrolleras i flera steg - av både utbildningsadministratör, SYV och sedan även rektor. Det tar tid. Exakt hur mycket tid - kan inte vi här på fråga SYV svara på generellt... men det är inte ovanligt att det kan ta 3 veckor. Det är mycket som ska göras och det är noga att det ska bli rätt.

    Du som studerande ska helst lämna in alla uppgifter inom "dead-line"; detta för att "läraren är också en människa" och har sin egen planering - ex. kanske behöver ta ut semesterdagar eller har andra uppdrag och åtaganden, förutom sätta betyg på komvux; läraren kanske jobbar på komvux på deltid och jobbar även på andra skolor samtidigt.

    Det finns inte några allmänna strikta centrala bestämmelser om hur lång tid det får ta mellan "sista betyget satt" som ska ingå i examensbevis och datum Examensbevis kan eller bör utfärdas. Varje komvux skapar sina egna rutiner. Ibland kan de göra undantag och frångå sina egna rutiner och policy /men oftast är de endast beredd att särskilt anstränga sig om ngt. utomordentligt har hänt, ej annars/.