Hilda
    Jag funderar på att söka en utbildning till hösten där det krävs fysik 2. Jag har inte läst detta tidigare och undrar när jag senast måste ha läst klart denna kurs för att kunna komma in på utbildningen.
    Nu studerar jag redan heltid och planerar att jobba i sommar, och tänkte därför isåfall läsa fysik 2 på 25 %. Är det då möjligt att kunna söka in till hösten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hilda!
    Enligt information på Antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum blir sista dag för komplettering den 21 juni 2022. Du måste göra ansökan under anmälningsperioden som slutar i slutet av april, se de exakta datumen på länken ovan.
    Det är alltså sista kompletteringsdag som du måste kunna ladda upp betyget på "mina sidor" på www.antagning.se - din kurs måste därför sluta ett par veckor innan, helst 3-4 veckor innan för att det tar tid att få ut betyget efter att kursen är slut. På 25 % av studietakt läser man fysik2 på 20 veckor (på halvtid - på 10 veckor).

    Om det blir färre behöriga sökande som bekräftade sin behörighet senast sista dag för komplettering än utbildningsplatser på den utbildningen du vill komma in på, så borde rimligtvis SEN ANSÖKAN öppna och då kan man söka eller bevisa sin behörighet senare.