Ola

    Hej,

    Jag går på Natur trean och har inte fullt med meritpoäng. Jag läste Tyska bara till steg 2, eftersom jag fick börja läsa moderna språk när jag började gymnasiet. Däremot läser jag matte 5, vilket ger maximalt 1 meritpoäng. För att få andra meritpoäng, tänkte jag läsa mitt modersmål arabiskan som ett modern språk. Men tyvärr har min skola inte denna kurs, och jag frågade ifall jag kan göra bara prövningen på någon plats, som har kursen, men tyvärr fick jag svaret NEJ. ( Jag behöver inte gå på en hel kurs, eftersom jag redan kan läsa, skriva och tala. Jag behöver bara göra prövning).

    Jag fick svaret nej med anledning av att " man inte får göra prövning i en annan plats, medan man fortfarande går på en gymnasieskola". Jag känner igen en liknande situation i en annan kommun, där eleven fick göra prövning i sitt modersmål i en annan skola. När jag argumenterade emot det svaret jag fick, tog jag upp denna situation. Då fick jag svar att prövning i en annan skola kostar pengar. Jag gav ett förslag att betala kostnaden själv, men fick svaret att det är skolan som måste betala och de tycker att det inte är värt att lägga pengar på detta.

    Jag tycker att det var orättvis att jag inte fick göra prövning i en annan skola, eftersom poängen som jag kan få av modern språk är relativt avgörande om jag ska bli antagen i det program jag önskar.

    Frågan är nu vad tycker du om min situation? Går det inte alls att göra prövning i en annan skola när man går på gymnasiet? Ifall det finns vissa undantag, vad är det som gör att situationen ska behandlas som undantag? Kan jag vända mig till någon annan än SYV i just mitt fall (det är SYV som sa att jag inte får göra prövning, vilket jag tycket orättvis). Ifall det inte går göra någonting åt det, hur ska det bli sedan efter studenten? Kan jag få göra prövningen på arabiska var jag vill? Tack för svaret i förhand

    • Anna : Varför en annan elev förut fick göra prövning i en annan skola kan vara av olika anledningar - t.ex om den kursen var inskriven i elevens Individuella studieplan och det var meningen att eleven skulle läst kursen, men sedan "försvann" läraren, t.ex sagt upp sig eller blev sjuk... och en kurs som står i elevens Individuella studieplan, men som eleven inte fick läsa - då har eleven rätt att göra prövning. Det kan också finnas andra anledningar... jag känner inte till situationen som var med den "andra" eleven; kanske hade skolorna samarbete inom "gemensam gymnasieskola" då flera skolor går ihop och agerar som en skola och elever får läsa kurser "hos varandra" och också göra prövningar inom "gemensamma gymnasiet".

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ola,

    jag förstår att du tycker det är orättvist och mycket tråkigt; men reglerna säger att elever under sin gymnasietid får endast göra prövning på sin egen gymnasieskola. Om DIN SKOLA köper prövning någonannanstans, då är det som om du gör prövning på din skola. Skolorna köper prövningar på andra ställen mycket sällan, i princip endast i extrema fall, ex. om en lärare "försvinner", dvs blir svårt sjuk under lång tid och eleverna utan det betyget ej kan ta ut examensbevis... typ i sådana fall köper skolorna prövningar på andra skolor.
    Anledning till varför din skola säger Nej, tror jag, är att det blir väldigt orättvist om de som har råd ska köpa prövningar på andra skolor, men elever vars familjer inte har råd - ska bli utan. Nu blir alla utan. Det anses vara mer rättvist. Man får tycka vad man vill om det.
    Men tänk dig om några elever i din klass köpte prövningar på andra ställen; och du t.ex inte hade råd - ?

    En annan förklaring till varför det är så strikt med prövningar för gymnasieelever är att det är lärarbrist och om lärare ska göra massor med prövningar, hinner de inte undervisa elever. Det är ju samma lärare som undervisar och som "prövar".

    Det är tråkigt att du inte kan uppnå max i merit; det förstår jag.
    Du skriver att du ska läsa matte 5, som kommer ge dig 1.0 i merit.

    Engelska 7 skulle ge dig 1.0 till. Och matte specialisering - 0.5 i merit. På så sätt kan du uppnå max i merit, även utan betyg i moderna språk 3 och 4.

    Just speciellt med arabiska är att det är många som vill läsa arabiska som moderna språk eller göra prövningar. Lärare räcker inte till. Även när man slutar på gymnasiet, och får rätt att göra prövning var man vill - är det extremt svårt (i alla fall just nu) att hitta var man kan anmäla sig. De tillfällen som "öppnas" blir mycket snabbt uppbokade. Det finns inte tillräckligt med lärare i arabiska, så som situationen ser ut nu.

    Angående det att du pratade med SYV som sa att det inte går att göra prövning på en annan skola, så tror jag att SYV-en fick det beskedet från rektor. Men du kan själv också fråga rektor. Det är rektor som är ytterst ansvarig. Det är rektors beslut som gäller.
    Att du vill läsa eller göra prövning pga meritpoäng är tyvärr Inte ngt. speciellt. Det "speciella" skulle vara om du utan det betyget inte kunde ta ut examensbevis, men så är inte fallet. :(

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA