Jonathan
    Det har bara gått någon dag men har redan ångrar mig o ska göra sent omval hur lång tid tar det innan jag får besked om jag kommer in på det nya och om jag kommer in när får jag börja i skolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jonathan!
    Står dina vårdnadshavare bakom ditt beslut om ändring av utbildning?
    Du är ej myndig ännu och kan inte själv fatta det beslutet. Sådana är reglerna.

    Med det sagt, går vi vidare till det praktiska med att försöka komma in på en ny gymnasial utbildning i slutet av augusti. Det är enbart där det lediga platser finns som du kan komma in alt stå i reserv i hopp om att någon tackar Nej och en plats befrias, men om det redan finns många reserver före dig, finns det litet hopp i så fall.

    Om det finns ledig plats, kan du bli antagen direkt och börja imorgon.
    Om det inte finns någon ledig plats och du vill stå i reserv, vet man ej hur det går.
    Så fort det finns möjlighet att ta in dig, får du besked och kan börja på skolan omgående, typ nästkommande dag.

    Jag ser att du bor i Malmö. Hör med Skånegy http://www.skanegy.se/information/kontakt var lediga platser finns.
    Om det är en speciell skola och utbildning som du vill komma in på, hör med skolan direkt - om de har en ledig plats.

    Det är mitt råd att du börjar läsa där du är antagen. För att detta påverkar inte dina chanser att komma in på en annan utbildning. Det är bättre att gå i skola och lära sig ngt., än att vänta hemma.
    Får du plats på en ny utbildning, byter du i så fall.
    Du får inte bättre chans att komma in om du stannar hemma.
    Därför råder jag dig påbörja läsa där du är antagen.

    Du kan också under den kommande vintern göra ansökan till åk1 till hösten 2016 och gå om ett år på en ny utbildning.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vi håller tummarna!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack det hjälpte verkligen!
    • Milla : Vi på Fråga SYV blir glada om våra svar blir till hjälp! vi håller tummarna! :)
    • Milla : Om du bestämmer dig för att söka om till hösten 2016 - och gå om från åk1, kan du försöka höja Mtv eller Jmf (summan av grundskolebetyg) genom att göra prövning i en eller flera grundskolekurser. Det kan dock kosta 500 kr./prövning. Får du högre betyg genom prövning än den som du har från grundskolan, är det det högre betyget som gäller och du har i så fall bättre chans att konkurrera om en gymnasieplats till nästa läsår.
    • : Jag vet vilket jag vill gå på och är rätt så säker på att det finns plats då det bara går 11elever i klassen o dem tig in 25, har nämligen en kompis som går där, men varför ska jag/mina föräldrar ringa dit går det snabbare än att skicka in ansökan?
    • Milla : Du kan göra allt på en gång: skicka in ansökan och maila till rektor på det aktuella programmet. Rektor på programmet vet 100% om hur det ligger till med platserna på utbildningen och är intresserad att fylla alla platser, så hen kommer ge dig bra råd om hur du snabbar på processen. :) Antagningskanslierna har mycket att göra nu, precis i början av läsåret och din ansökan kanske blir liggande i några dagar... pga antagningskansliet hinner inte behandla alla sena ansökningar så fort. Gör allt på en gång så vet du att du har gjort allt du kan och vi håller tummarna!
    Läs alla kommentarer