Pelle
    Hej, jag sökte till samhällsprogrammet och igår fick vi våra preliminära besked och då kom jag som 11 reserv. Då är min fråga när får jag reda på om jag kommer in eller inte?
    • Anna : I vilken stad vill du gå på gymnasiet?
    • Anna : Senast 3 juli 2019 bör antagningsbesked i gymnasieval bli känt i alla delar av Sverige.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pelle,
    det definitiva/slutgiltiga antagningsbeskedet till gymnasiet kommer att bli känd lite olika datum i olika delar av Sverige men det är mellan strax innan midsommar och senast 3 juli som det brukar "komma ut". Den definitiva antagningen till gymnasiet görs  på basis av de betyg som finns i SLUTBETYG från Grundskolan och majoritet av de betygen sätts i slutet av maj - eller t om så sent som första veckan i juni;sedan ska antagningskansliet göra självaste antagningen.
    www.antagningskanslier.se kan man - om man väljer rätt antagn.kansli se exakt datumet när antagningsbesked blir känt just i din stad.

    Om en elev söker till gymnasiet ex. i Jönköping - bara för att ta ett exempel - då kommer det definitiva antagningsbeskedet bli känt, enl. info på antagningskanslier.se/kansli/antagningskansliet-i-jonkoping - den 1 juli 2019.