Danne
    Hej! Jag är reserv 3 på en KTH ingenjörlinje och idag hade jag en inofficiell inskrivning på en linje där jag kommit in. Min fråga är, när får man reda på om man kommit in? Min vän sa att det var tidigt i september men jag är osäker. Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel!
    Efter det andra urvalet sköts antagningen av reserver av universiteten och högskolorna själva. Så fort någon av de antagna meddelar att hen inte längre vill ha sin plats eller om hen uteblir från uppropet utan att meddela förhinder, kommer någon/några från reserv att kallas in.

    Se till att KTH "ingenjörlinje" har de aktuellt kontaktuppgifter till dig /helst flera olika telefonnummer som du kan nås på/ och mailadress som du kollar ofta. Om du får reda på när uppropet är till den utbildning där du är reserv 3, gissar jag på att din stora chans är - att minst 3 personer inte dyker upp (utan att meddela förhinder och be att deras plats "hålls" för dem, trots att de inte kan komma till uppropet) - och det är därför sent på eftermiddag samma dag och dagarna direkt efter uppropet, som vi hoppas du blir kallad från reserv.

    Även 2-3 veckor in på terminen är chanserna stora att komma in: det finns olika anledningar till varför de Antagna inte påbörjar utbildning eller hoppar av redan under de första veckorna.

    Vi håller tummarna!
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så hemskt mycket. Helt otroligt att ni finns här och hjälper till. Om jag redan inte är jobbig nog, så vill jag fråga en pytteliten sak till som jag själv inte kan skilja på efter att ha gjort lite eftersökan först. Nämligen, har högskoleingenjör med inriktning Elektroteknik mest matte kurser eller byggteknik och design? Kanske har de båda lika mycket matte? Detta är väldigt viktigt för mig. Jag kollade på båda kursplanerna för elektroteknik men jag har inte åtkomst till byggteknik & design's kursplan. Mvh
    • Milla : Tyvärr så är det en mycket "speciell" fråga som enbart SYV på just den aktuella institutionen kan svara på. Du kan se om du möjligen hittar svar på eller via www.ingenjorsvagen.se - du kan maila till dem på Ingenjörsvägen, där är de experter på just Ingenjörsutbildningar. Som sagt, tyvärr, är din fråga lite "för specifik" och så detaljerad kunskap har inte vi om olika högskoleutbildningar. Jag skulle maila till Studievägledare, som jobbar just på den utbildningen som du är intresserad av. Det går snabbare om du själv mailar eller ringer till dem. Vi vet, tyvärr, inte allt här på Fråga SYV (bara nästan... allt) :)
    • : Tack!! :))