E
    Vid antagning till senare del av program får man veta hur mycket och vad som kan tillgodoräknas i samband med sin ansökan. Får man veta vad och hur mycket man måste komplettera efter man har blivit antagen eller hur funkar det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej E,

    antagning till "senare del av program" är lite av ett "undantag". Den öppnas om platserna på programmet befriades pga avhopp. Om ingen hoppar av, då finns det inte ngn plats att ta in fler.... . Om man bli ANTAGEN till senare del av programmet, så läser man antingen alla de "återstående terminer" eller så får man en individuell studieplanering som man sätter ihop tillsammans med studievägledare på den institutionen där programmet ges. Med "återstående terminer" menar jag att om man är antagen till t.ex Termin 5, och programmet är på 6 terminer, då läser man termin 5 och 6, alla kurser som ingår - tillsammans med de som läste programmet från början, från termin 1.
    Du kan se om det finns mer information som svarar på din fråga på programmets egen webbplats och du kan också kontakta studievägledare på den aktuella institutionen.

    • E : Tack för svaret! Kan man också fråga ansvarige studievägledare för respektive program och be om en granskning av sina meriter i förväg för att få en överblick om vad som kan tillgodoräknas?
    • Julia : Du kan givetvis fråga om det, men vår erfarenhet är att man brukar nekas förhandsbesked. Det är först när man är antagen, som man kan ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning.