Elin
    Hej, som rubriken lyder: jag undrar när man får veta vilka nya yrkeshögskoleutbildningarna som kommer starta i framtiden? Om jag minns rätt, är det i januari varje år som de nya yrkeshögskoleutbildningar "kommer ut". Och jag har ännu en lite annan fråga: Varför kan man för vissa yrkeshögskoleutbildningar se endast en framtida start och på andra flera, ibland många starter? Och ni får även gärna förklara hur man kan kalla utbildning vara "på distans" om det är rätt många obligatoriska träffar.
    Tacksam för svar!
    Elin I.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    det stämmer att MYH, Myndighet för yrkeshögskola, brukar varje år i januari (ngt. år var det 8 februari som beslutet kom ...) tillkännage beslut om vilka YH som kommer få medel för att kunna starta, men sedan kan utbildningsanordnare ändå besluta om att ställa in eller senarelägga starter, så "bara för att" MYH beslutade för att tilldela ekonomiska medel behöver inte det betyda med 100%-säkerhet att just den yrkeshögskoleutbildning kommer att starta. De yh där det finns stor sannolikhet för framtida starter (men även de pågående yh utan kända framtida starter) dyker upp på www.yhguiden.se - en sida som uppdateras löpande; så kika gärna på den då och då.
    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare