Tilde

    Hej! Jag har en syster som tänkt söka socionomprogrammet. Hon har fina betyg men precis på gränsen för att komma in. Vad måste hon göra för att hamna i B2? Mycket lättare att komma in genom den gruppen. Hon tänker eventuellt läsa upp ett psykologibetyg. Räcker det för att kunna söka i B2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilde!
    att det är lättare att komma in i BII, kompletteringsgruppen, är ovanligt (men förekommer ibland).
    Om din syster är behörig och inte behöver komplettera för behörighet, kan hon komplettera för att få högre meritvärde (hon kan skaffa sig fler meritpoäng eller höja minst ett betyg i en kurs som finns i hennes examensbevis från gymnasiet). Exempelvis: om hon i sitt examensbevis har betygen i matematik 1b, 1c eller 2b,2c kan hon göra prövning/ar i matematik 1a och/eller 2a och högre betyg kommer räknas in i kompletteringsgruppen, BII. Hon kan också skaffa sig högre betyg i någon (annan) kurs som t.ex i en kurs inom ämnet psykologi. Hon kan samråda med SYV på komvux. Störst höjning snabbast får man om man skaffar sig fler meritpoäng (det är möjligt om man ej redan har max, som är 2,5).