Linus
    Hej! Jag går i 3an i gymnasiet nu och undrar när jag borde söka lokförarutbildningen. Jag ser nu att de flesta ansökningarna har stängt och undrar därför när nästa ansökningsfönster öppnar. Mvh Linus

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linus,
    man måste ha fyllt 20 år senast den dagen som man tar ut sitt lokförarbevis. Därför bör man inte börja lokförarutbildningen "för tidigt".
    Lokförarutbildningar ges i Sverige inom yrkeshögskolan och de finns på flera orter.
    Även nya starter kan "dyka upp" i mitten på januari 2022 eller senare. Myndighet för yrkeshögskola (MYH) brukar bevilja nya utbildningar eller nya starter på "gamla utbildningar" i "början av kalenderåret" - i januari 2022 är det preliminära datumet för tillkännagivande -  den 14 januari. Sedan är det så att "bara för att" MYH beviljade start på utbildningen, behöver inte den utbildningen också starta... utbildningsanordnaren kan besluta om att inte köra utbildningen. Så, man få hålla koll på när utbildningarna planeras att starta och när ansökningsperioderna till dem blir: olika datum för ansökningsperioderna för olika utbildningsanordnare och även för olika Orter hos samma utbildningsanordnare.
    Det är hård konkurrens om platser på lokförarutbildningar, ex. kan det vara 2.ooo sökande till 90 utbildningsplatser (alltså cirka 22 eller 23 sökande till varje plats). Tuffa krav ställs på hälsa och på personlig mognad. Att man är betygsmässigt behörig och gör ansökan i tid, är bara första steget. Risken är stor att inte bli antagen bl.a för att man är för ung och inte uppnådde den graden för personlig mognad som krävs för att få lov att påbörja utbildningen.
    Med det sagt, så får givetvis alla göra ansökan, som vill komma in på utbildningen.
    Var finns utbildningar och när ska man kunna göra ansökan? Just nu (november 2021) finns det inga öppna ansökningsperioden till lokförarutbildningar i Sverige. Se gärna listan på utbildningar på yhguiden.se/resultat?Education.text=lokförare - men även nya starter och nya utbildningar kan dyka upp på www.yhguiden.se från mitten på januari 2022. Som det är nu (november 2021) så finns det i Sverige 8 st. lokförarutbildningar (två av dem i Stockholm); men endast fem av dem som har beviljade framtida starter där ansökningsperioden ännu inte har börjat; det är följande utbildningar:
    utbildning/nassjoakademin/tagfoerare-med-tsm-behoerighet
    utbildning/larcentrum-i-boden/lokforare-boden
    utbildning/trafikverksskolan/lokforare-angelholm
    utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/lokforare-hallsberg
    utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/lokforare-gbg

    Vi har ännu (november 2021) inga kända datum för framtida ansökningsperiodernas börjar och slut. Ansökningsperioder inför lokförarutbildningar brukar vara mellan 3 och 6 månader och det brukar inte spela roll om man söker första dagen eller sista dagen inom ansökningsperioden. Kravet brukar vara på att man ska påvisa att man är behörig senast sista dagen i ansökningsperioden, alltså ska man ha alla sina betyg klara senast sista dagen i ansökningsperioden (det brukar inte finnas möjlighet att göra kompletteringar med betyg efter ansökan redan har stängt). Antagningsbesked brukar ges 3 månader innan utbildningsstart men ibland även tidigare än så; detta för att man ska hinna säga upp sig från jobbet (ganska vanlig uppsägningstid är 3 månader) och flytta till utbildningsorten.