Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    om man får examensbevis eller studiebevis från gymnasiet kan man efter det börja läsa på komvux, oavsett åldern.

    Men annars så kan man börja endast tidigast 1 juli det kalenderår under vilket man fyller 20 år. När man uppnått den åldern, spelar det ingen roll vad man har för tidigare utbildningsbakgrund.

    För examensbevis måste man uppfylla ett antal krav, bl a ha minst 90% godkända betyg.
    För studiebevis ska man läsa på gymnasiets nationellt program i 3 år på heltid och få betygen i de flesta kurserna; betygen kan vara F (behöver inte vara godkända betyg).