Jonas
    Det står på UHR:s hemsida att de ska lägga till IB betyg automatiskt i betygsdatabasen, men, det står inte när, jag tänkte när det sker? Det står,

    "Utöver de meriter från gymnasial utbildning som Beda samlar idag, ska Beda enligt planen också omfatta meriter från:

    -Folkhögskola
    -Gymnasieskolans tekniska fjärde år
    -Betygsutdrag från gymnasieskolan
    -IB (International Baccalaureate)"

    Där IB står där på listan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas,
    enligt de uppgifter vi har så är det frivilligt för skolorna att vara anslutna till BEDA, så du måste fråga på den skolan som din fråga gäller om just den skolan kommer bli ansluten och i så fall när uppgifter överförs till BEDA.
    Jag gissar på att du läste information på uhr.se/systemtjanster-for-larosaten/stodsystem-for-larosaten/betygsdatabasen-beda/ett-utokat-uppdrag-for-beda och det är UHR´s webbplats, och du kan därför kontakta UHR med din fråga.

    • Jonas :

      Visst, jag såg senare det står, "Uppdraget ska redovisas till Utbildningsdepartementet i mars 2024"..så..det lär vara några år i alla fall, om mars 2024 verkar vara när de ska även börja diskutera det, eller, jag vet ej, det kanske innebär det ska vara klar då

    • Jonas : Hittade det här efter lite googlande, "UHR har i regleringsbrevet för 2021 fått i uppdrag att bygga ut den nationella betygsdatabasen Beda i enlighet med Skolverkets förslag i ”Förstudie om betygsdatabas för rätten till behörighetsgivande utbildning inom Komvux" Det verkar som de började med det förra året för att vara klar 2024, eller, verkar så.
    • Anna : Fråga UHR, är mitt råd. Annars så gäller det att varje sökande till svenska högskole-universitetsutbildningar bör kontrollera om Antagning.se har uppgifter om ens betyg, och ladda upp sina betyg själv (för att även om elevens skola är ansluten till BEDA, så är det den sökandes ansvar att se till att Antagning.se har uppgifter om ens betyg... tekniska fel och andra "konstigheter" kan, tyvärr, inträffa).