Emilia
    Hej!

    Jag har tänkt på att bli psykolog innan. Men nu funderar jag på att bli kriminolog istället och gå kriminologi på universitet när jag blir större.

    Jag har en del frågor om kriminologi programmet, här är dom:

    1. När man är kriminolog, vad är dom huvudsakliga arbetsuppgifterna då?
    2. Vad innebär det egentligen att vara kriminolog? Vad är det för nåt?
    3. Vad blir man efter man gått kriminologi på universitetet? Läste en artikel om detta där dom intervjuade 4 kriminologer som hade gått ut universitet där dom undrade vad dom arbetar som nu. En jobbade som brottssamordnare. När jag läste det förstod jag inte riktigt.. Blir man inte kriminolog efter universitet? Det verkar vara en väldigt bredd utbildning och man kan bli mycket efter. Berätta mer om detta för förstår inte riktigt. Vad finns det yrken man kan bli efter utbildningen? För när man läser lärarprogrammet blir man ju lärare det var därför jag inte riktigt förstod vad man blir efter kriminologi programmet, det verkar som man kan bli olika saker. Berätta!
    4. Vad är lönen för kriminologer?
    5. Varför hittar jag ingen information om detta? Jag har sökt och sökt men det verkar inte finnas så mycket information om lönen för kriminologer och annat om just kriminolog yrket. Varför är det så?
    6. Vad gör kriminologer för nytta?
    7. Om jag går samhällsprogrammet, kan jag då söka till kriminologi programmet utan att lägga till några kurser?
    8. Hur ser arbetsmarknaden ut?
    9. Hur är det på kriminologi programmet? Vad lär man sig? Vad är bra att man kan innan man söker sig till det programmet?
    10. Hur många snittpoäng behöver man för att komma in?

    Tacksam för svar! Vet att det blev många frågor haha, men finns som sagt ingen information om detta på nätet.

    MVH, Emilia Berntsson
    • Milla : Jag skriver nu ett utökat svar till dig. Kommer inom kort. :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emilia!
    Läs på http://www.framtid.se/profession/kriminolog/ så länge. Jag ska samla info som svarar på dina frågor och återkommer på måndag. Mvh Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Återkommer nu (som jag lovade) här om dagen - med svar på dina frågor:
    1. När man är kriminolog, vad är dom huvudsakliga arbetsuppgifterna då?
    2. Vad innebär det egentligen att vara kriminolog? Vad är det för nåt?
    Svar på frågor 1 och 2: läs på http://kriminologen.se/vad-jobbar-man-med-kriminolog/

    3. Vad blir man efter man gått kriminologi på universitetet? Läste en artikel om detta där dom intervjuade 4 kriminologer som hade gått ut universitet där dom undrade vad dom arbetar som nu. En jobbade som brottssamordnare. När jag läste det förstod jag inte riktigt.. Blir man inte kriminolog efter universitet? Det verkar vara en väldigt bredd utbildning och man kan bli mycket efter. Berätta mer om detta för förstår inte riktigt. Vad finns det yrken man kan bli efter utbildningen? För när man läser lärarprogrammet blir man ju lärare det var därför jag inte riktigt förstod vad man blir efter kriminologi programmet, det verkar som man kan bli olika saker. Berätta!
    Svar på fråga 3: man kan jobba med olika saker efter att ha läst Kriminologi på högskolenivå. Exempelvis kan man få jobb som utredare på Försäkringskassan och inte nödvändigtvis utreda bidragsfusk, utan man kan t.ex. jobba med beviljande av sjukpenning (kravet för att få ett sådant jobb är att man har läst på högskolenivå i tre år på heltid men vad man läste på högskolan, spelar mindre roll).
    domstolssekreterare, larmoperatör, tulltjänsteman, väktare eller som behandlingsassistent på ett hem för utsatta ungdomar. Andra möjliga arbeten för en utbildad kriminolog är: civil utredare inom polisen; analytiker (underrättelseanalys inom bekämpningen av organiserad brottslighet), passhandläggare, beslagshandläggare, operatör på kontaktcenter 11414 eller som tjänsteman på Justitiedepartementet. Man kan även jobba som t.ex. Kriminalvårdare http://www.framtid.se/profession/kriminalvardare/

    4. Vad är lönen för kriminologer?
    En svår fråga att svara på:
    - för det första, så vet vi inte med exakt VAD du skall jobba med;
    - vi vet inte i vilken del av Sverige du kommer att jobba (det är högre löner i vissa delar av Sverige);
    - det dröjer ett antal år innan du kan jobba efter högskola & lönenivåer kan ändras mycket under tiden.

    5. Varför hittar jag ingen information om detta? Jag har sökt och sökt men det verkar inte finnas så mycket information om lönen för kriminologer och annat om just kriminolog yrket. Varför är det så?
    Svar: med den frågan hänvisar vi till Studievägledare på de högskolor/universitet där Kriminologiprogrammet finns, t.ex. Anette Salling
    Studievägledare, utbildningskoordinator på Lunds Universitet
    Epost: [email protected]
    Tel.nummer: 046-222 41 55

    6. Vad gör kriminologer för nytta?
    Svar: Beroende på exakt var man jobbar kan man som kriminolog:
    - hjälpa till med att lösa brott;
    - hjälpa till med att förhindra brott;
    - utbilda dem som i framtiden kommer att lösa eller förhindra brott.

    7. Om jag går samhällsprogrammet, kan jag då söka till kriminologi programmet utan att lägga till några kurser?
    Svar: Ja, du blir behörig (eftersom det för särskild behörighet krävs enbart Samhällskunskap 1b och den ingår som en obligatorisk kurs i alla högskoleförberedande gymnasieprogram). Du blir, alltså, behörig efter ett valfritt högskoleförberedande gymnasieprogram.

    8. Hur ser arbetsmarknaden ut?
    Svar: prognosen är att det kommer att råda "balans" på fem års sikt, dvs utbud av utbildad arbetskraft kommer att möta efterfrågan och det blir "medelsvårt" att få jobb.

    9. Hur är det på kriminologi programmet? Vad lär man sig? Vad är bra att man kan innan man söker sig till det programmet?
    Svar: läs på http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-SGKRI

    10. Hur många snittpoäng behöver man för att komma in?
    Svar: Kriminologi kan man läsa på högskola/universitet på flera orter - bl a i Lund, Gävle, Malmö och Örebro. Det är inte exakt samma antagningsgräns (snittpoäng) på de olika orter. Vilken ort är du intresserad av i första hand?
    Annars så är det så att vi vet ändå ej vad antagningsgräns kommer att bli framöver. Man kan bara se vad antagningsgräns låt på innan, men ej vad det blir framöver.
    Det som är viktigt är att bli behörig och att kämpa för så höga betyg som möjligt.
    Genom att göra Högskoleprovet ökar du dina chanser (eftersom du kommer då att prövas i ännu en urvalsgrupp).

    Återkom om du kommer på nya frågor.

    Ha en fortsatt trevlig sommar!
    Lycka till med dina studier och allt annat som du vill företa dig!

    Milla