Stephan
    Änser man ( som studerar bara på Komvux) som BII (Kompletteringsgruppen) eller BI om han eller hon gör komvuxarbete inom studieområdet naturvetenskap och teknik och sen studera han matematik och andra ämnen (några ämne själv som prövning uttan studera de i kurs)?

    Notera: man har ingen examensbevis från gymnasiet eller komvux.

    Eller man anser som BII (Kompletteringsgruppen) bara när han elle hon beställer (får) examensbevis från komvux och sen gör pröving elle andra kurser (det spelar ingen roll när hon eller han göra komvuxarbete?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Stephan,
    det är Antagning.se som placerar sökande till urvalsgrupperna. Reglerna är inte helt lätta att förstå sig på... det kan bli lite krångligt emellanåt... Som tur är behöver ingen fundera över i vilka urvalsgruppen hen vill söka. Man blir prövad i alla de urvalsgrupper där man kan prövas.
    Läs gärna på antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval/betygsurval - jag kan med mina egna ord återberätta vad som står på den sidan, om du vill. Svårt att göra en kort sammanfattning, dock.
    För det första, så prövas Obehöriga Inte vid ansökan till svenska högskoleutbildningar. Har du inte examensbevis från gymnasiet eller från komvux (och om du ej har fullständig gymnasieutbildning från utlandet heller och inte studieomdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola) då saknar du grundläggande behörighet och prövas ej, utan får svar OBEHÖRIG.
    Om du har examensbevis från gymnasiet eller från komvux då har du gymnasie- eller komvuxarbete inom det dokumentet med godkänt betyg (det är en obligatorisk kurs).
    Komvux-examen placerar i BI om minst 2/3-delar av poängen är från kurser lästa på komvux eller prövningsbetyg i prövningar gjorda efter gymnasiet.
    Har man i sin komvux-examen alla betyg lästa på komvux eller genom prövningar, och man är behörig även vad gäller särskild behörighet, prövas man i BI.
    I annat fall prövas man i BII.
    Man kan också prövas både i BI och i BII samtidigt. Detta händer om man kompletterar endast för att få upp sitt meritvärde (alltså man var behörig redan innan kompletteringen).
    Du får gärna läsa på webbplatsen (snabblänk högre upp i mitt svar) och du kan också diskutera din situation med SYV på komvux i din kommun.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Stefan : Tack snälla för din svar. Men vad betyder "avgångsbetyg från gymnasial vuxenutbildning och kompletterande betyg"
    • Mikael : Nu läser man på gymnasiet och på komvux - mot Examensbevis; innan reformen 2011-2012 läste man mot ett Slutbetyg, och ännu innan dess läste man mot Avgångsbetyg (det ligget minst 20 år tillbaka i tiden...det är endast de som på den tiden fick Avgångsbetyg, som kan använda sig av det, men inga nya studerande kan få avgångsbetyg; nu är examensbevis standard men på komvux kan man (på undantag, endast i fall man ska i slutbetyg inkludera minst ett betyg satt i det gamla systemet med betygsskalan IG-G-VG-MVG få ut Slutbetyg - den möjligheten är nu förlängd till 1 juli 2025, men annars så läser man mot examensbevis).