Sayed

    Jag har läst många kurser, men jag vill ha de som jag har högre betyg i, på min examensbeviset. då vill jag söka till högskolan, men den program som jag tänkt att läsa i högskolan som man måste ha läst en viss antal kurser och jag har läst alla de kurser ch är redan behörigt, men de kurser finns inte eller jag vill inte vara med på examensbeviset, för att kunna få högre snits poäng. Jag undrar om jag kan göra så, alltså att använda bästa kurser eller bästa betyg i examensbeviset eller måste jag lägga alla de kurser som högskola programmet vill

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sayed,

    till en högskoleutbildning i Sverige kan man konkurrera med sitt meritvärde (som är summan av jämförelsetalet och meritpoängen)
    eller med resultatet av Högskoleprovet. Du kan också konkurrera i både HP-urvalet (med resultatet av högskoleprovet) och med ditt meritvärde samtidigt.

    Meritvärde kan vara = jämförelsetalet om man inte har några meritpoäng>>. Jämförelsetalet kan man endast räkna ut på "tillräckligt antal gymnasiala poäng" - det är ALLA KURSER*** som ingår i ditt Examensbevis + de kurser som inte ingår i ditt examensbevis men som krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng.
    Det är inte du, utan Antagning.se, som räknar fram ditt meritvärde. Du måste ladda upp alla dina betyg på "mina sidor" på Antagning.se och de räknar på dina betyg. Du kan inte själv välja vilka kurser som ska räknas in.
    I de fall där man kan räkna på olika sätt, räknar Antagning.se på det sättet som blir till din fördel (dvs så att du får så högt meritvärde som möjligt).
    _________________________
    *** Betyg i Gymnasiearbete räknas inte in; och om man har U-kurser i sitt examensbevis, "utökade kurser" då räknas de in bara ibland (i 2 fall - om en U-kurs krävs för Särskild behörighet eller om den ger Meritpoäng).

    • : Jag har pratat med en syv och vi planerat hur ska jag försätta för en examenbevis, och vi kom överens att vilka kurser ska jag ha i min examen bevis för att få så högt som möjligt meritpoäng och jag kommer inte kunna lägga alla kurser på examenbevis för att det blir mer än 1400 poäng. Du menar att det är inte exaamenbeviet som man söker till högskole utan man ska lägga in alla betyg i mina sidor på antagning.se eller jag förstod fel?
    • : Tack så mycket Anna förresten :)
    • Daniel : Det är till din fördel att ladda upp alla betyg du har; detta för att antagning.se räknar alltid till din fördel (de betygen som inte måste räknas in, räknas in endast om det höjer ditt meritvärde).
    • Daniel : Det är med sitt MERITVÄRDE som man söker /konkurrerar/ om plats på högskola. I meritvärdet behöver även de betyden räknas in som inte finns i Examensbeviset men som krävs för Behörighet. Som obehörig kan man inte konkurrera om plats på högskola i Sverige.
    • Anna : I Examensbevis från komvux ingår det 2400 poäng. Har man färre betygsatta gymnasiepoäng, kan man inte få ut sitt examensbevis. Har du 1400 p., är det alldeles för få. Du behöver läsa fler kurser eller göra prövningar.
    • : Jag skrev fel 2400 poäng har jag
    • Liselotte : Om du har 2400 betygsatta poäng (OBS! betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå i exam.bevis från Komvux). Om du för övrigt uppfyller kraven vad det gäller "programstrukturen" och även har godkänt betyg i Gymnasiearbete vars tema passar in i "programmet" - kan du ta ut examensbevis från komvux.
    Läs alla kommentarer