Alla
    Jag har utlänska utbildningar som gymnasielärare och civilförsvår sjuksköterska med terapimassage. TISUS 1,2&3, komvux ( Naturkunskap A, B, Matematik A,B,C,D,E, samhällskundskap A mm ).
    Erfarenhet: jag arbetade som hemtjänst i Vindelns kommun.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Alla!
    Du vill gå utbildning till undersköterska. Den utbildningen finns på gymnasienivå på Komvux. Du vänder dig till Komvux i din "hemkommun" (den kommunen där du är folkbokförd, skriven alltså - där du har din bostadsadress).
    Men - jag vill också ta upp en fråga som du inte ställer: om ekonomi. Vad ska du leva av under studietiden? Jag ser att du är 59 år. Om detta stämmer, så får du inte Studiemedel från CSN längre (på grund av din ålder). Info om det finns på http://www.csn.se/ovriga-utbildningar/krav/aldersgranser/1.3064

    Att få en studieplats är en sak, men du får inte automatiskt rätt till någon inkomst under studietiden.
    Ibland tror sökande till utbildningar att så fort de får studieplats, så finns det någon sort "bidrag" som är kopplad till studieplatsen, men så är det inte.
    I fall du påbörjar utbildning på gymnasienivå (t.ex. utbildning till undersköterska) och A-kassa eller Socialtjänsten får veta det - så blir det nästan garanterat avslag på ansökan om pengarna från A-kassa och från Socialtjänsten och du kan även bli återbetalningsskyldig (de pengarna som du fick under tiden du studerade). En tråkig situation som jag tycker är bäst att undvika.

    Om det stämmer att du är 59 år, råder jag dig innan du påbörjar utbildning (och kanske även innan du söker utbildning) prata med dem därifrån du idag får din inkomst (A-kassa, Socialtjänsten). Jag vet inte alls om du får utbetalningar från A-kassa eller försörjningsstöd från Socialtjänsten. Jag menar att I FALL DU FÅR DET, så är det helt nödvändigt att du på förhand får besked att de fortsätter stödja dig ekonomiskt under dina studier på gymnasienivå. Det är i så fall ett UNDANTAG. Jag råder dig få ett SKRIFTLIGT BESKED i så fall.

    Du skriver att du arbetade inom hemtjänst i Vindelns kommun. Här undrar jag om du kan få jobb inom hemtjänst i Vännäs (utan att gå någon utbildning)?

    Länk där relevant information finns för dig som bor i Vännäs och är intresserad av Undersköterska-utbildningen:
    http://www.liljaskolan.se/vuxenutbildningar/1-miljon-kr-extra-till-vuxenutbildning
    nederst på sidan där finns det uppgifter om vem man kontaktar om man har frågor: Ytterligare information
    Johan Söderling, kommunalråd, Vännäs kommun
    0935- 141 01, 070-598 02 14
    [email protected]
    Andreas Lundholm, rektor Liljaskolan
    070 – 695 06 22
    [email protected]

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Hej, Mikael!
    • : Hej,Mikael! Tack för svaret. Jag har bedrag från Försäkringskassan som ger mig leva på det, om jag inte börjar arbeta. Därför vill jag studera nu för att få bättre chans att få jobb i framtiden. Men jag söker jobb alltid. Mvh Alla Fällman.
    • Mikael : Då råder jag dig får ett skriftligt svar från din handläggare på Försäkringskassan om du får behålla ditt bidrag i fall du börjar studera på gymnasial nivå. Det är inte alls säkert att du kan få behålla bidraget. Studier är i många avseenden jämställda med arbete. Men stor skillnad här: för arbete får man lön, för studier är det inte alls säkert man får någon inkomst. Försäkringskassan kan t.ex. besluta att du får läsa på högst halvtid för att behålla ditt bidrag. Om studier till undersköterska i din kommun inte finns på halvtid, utan bara på heltid, får du i så fall välja: studera utan att få några pengar från Försäkringskassan eller avstå från studier. Det är tråkigt att det kan bli så här. Jag skriver detta för att förhindra att du hamnar i en tråkig situation (t.ex. blir återbetalningsskyldig till Försäkringskassan). Det finns exempel när folk blir det. Så mitt råd: innan du ansöker om studier - be om ett skriftligt beslut från Försäkringskassan: hur mycket får du studera (heltid, halvtid, 25%)? och på vilken nivå - om det är OK med studier på gymnasienivå? och även Hur länge? - om det är OK med t.ex. 3 terminers studier?
    • : Hej igen, Mikael! Tack, jag ska göra så! Mvh Alla Fällman.
    • Mikael : Du kan också föreslå till din handläggare på Försäkringskassan om att ni träffas på den så kallade "trepartssamtal": du, handläggaren från FK och studievägledare på Komvux i din kommun - och tillsammans utarbetar en plan: vad du får studera, hur mycket o s v. På så sätt blir det inte några missförstånd - ni sitter i samma rum och alla hör samma info samtidigt. Be ändå skriftligt beslut om fakta: att det står "svart på vitt" att du behåller ditt bidrag under studietiden och spara det. Bra om Handläggaren på FK är involverad för den kan hjälpa dig FÅ PLATS på utbildningen. Med den långa tidigare utbildning blir du mycket lågt prioriterad på Komvux (har man bara grundskoleutbildning, kommer man in på Komvux lätt, men med lång tidigare utbildning, tillhör du inte "den prioriterade målgruppen" och ställs sist i kön till utbildningsplats). Så om du söker utbildning Undersköterska på ett "vanligt sätt", bara gör ansökan - så får du troligtvis ingen plats. FK kan lägga sig i och kräva att du prioriteras högt på Komvux av "särskilda skäl".
    • : Tack så mycket!
    Läs alla kommentarer