David
    Hej,

    Som rubriken lyder undrar jag alltså när man kan se antagningsstatistik för vårterminen 2021.

    En annan angränsande fråga också: Läste en artikel från UHR publicerad i oktober med lite fakta om antal sökande till VT21. När man man vänta sig att en liknande kommer ut för HT21 för att få en första indikation?

    Mvh David

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    jag ser att Antagningsstatistik för för för Civilekonomprogrammet (på Örebro universitet), för Socionomprogrammet (på Karlstads universitet) och för Läkarprogrammet (på Göteborgs universitet) för VT21 finns redan att se, i alla fall på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam webbplats.
    Du frågar också när en artikel från UHR kommer att publiceras med fakta om antal sökande HT21 för att få en första indikation. Sista dag att göra ansökan till HT21 blir 15 april 2021, då vet Antagning.se redan den 16 april hur många som har sökt, men sedan är sista dag för komplettering med betyg den 21 juni 2021. Men det finns också sökande som får komplettera t o m 5 juni 2021 enligt följande: "Du som går ut gymnasiet efter 21 juni i ett EU/EES-land, Schweiz eller från IB/EB-programmet får mer tid på dig. Du får komplettera med ditt gymnasiebetyg senast 5 juli." Så, det är 6 juli 2021 som antagning.se borde se hur många BEHÖRIGA sökande som kommer faktiskt delta i konkurrensen om utbildningsplaser till HT21 som finns. Men sedan kan också vissa högskoleutb.öppna för SEN ANMÄLAN pga de ej fick tillräckligt antal behöriga sökande, så ännu fler personer kan söka till de utb.som kommer ha "sen anmälan". När Antagning.se kommer publicera artiklar, tycker jag du kan få bättre svar från antagning.se (för att de är de som kommer publicera artiklar). Så, ställ gärna din fråga om just det - till Antagning.se  -- du kan t.ex ringa 0771-550720, tel.tid kl.9-16 på vardagar.
    Info om Viktiga datum i samband med högskoleansökan - var god se antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum