Kimia
    Är det från första ring som höga betyg gäller,vid antagning till högskolan?.Eller kan man höja sina betyg i andra & tredje ring,samtidigt som de gäller vid antagning?.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Alla betyg från gymnasiet från alla årskurser räknas in i ditt Jämförelsetal, det vill säga alla kurser från åk1 och från åk2 och från åk3 - varenda kurs är med med sitt betyg och spelar roll.

    Man höjer inte betyg i Matematik 1a genom att få högre betyg i Matematik 2a men det är alltid bra att ha högre betyg i alla kurser, givetvis.
    Exempel: om en elev fick betyg E i Matematik 1a och betyg D i Matematik 2a då har man just de betygen, det vill säga betyg i Matematik 1a blir inte högre pga man fick högre betyg i nästa kurs i samma ämne.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare