Elev
    Hej!

    Jag undrar när ett betyg sätts i en kurs på gymnasiet?

    Jag läser Samhäll i årskurs 2 på gymnasiet och min rektor säger att Historia 2 och Psykologi 1 är kurser som är ”stängda/avslutade.” Dessa är kurser vi läser i årskurs 2. Han menar på att det inte går att komplettera något i dessa kurser, även fast jag skulle behöva. Har inte fått någon information när dessa var ”öppna” om att jag hade något kvar att komplettera, detta fick jag veta i efterhand när de var ”stängda/avslutade.” Är det inte i slutet av året betygen sätts? Och om man har något kvar att komplettera måste man väl få chansen att göra detta för att lyckas få godkänt betyg? Eller hur funkar det? Kan man stänga en kurs och säga till en elev att det inte går att komplettera?

    Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du får gärna ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200. Det är en skol-juridisk fråga (om elevens rättigheter). Rektor har stor makt. Hen är ytterst ansvarig på det som händer på skolan. Jag kan tänka mig att om timmarna i kursen var fördelade så att alla timmar gick åt redan trots att läsåret ännu inte är slut och lärare kanske t o m inte finns kvar (kanske gick i pension, blev föräldraledig eller slutade på skolan av ngn annan anledning, då finns det ingen som skulle kunna titta på de kompletteringar som du vill lämna in). Jag vet inte om läraren finns kvar och även om hen finns kvar om hen kommer hinna titta på dina kompletteringar för att hen kanske har fullt upp med andra arbetsuppgifter.
    Betyget sätts när kursen avslutas. Kurser brukar ofta (men inte alltid) avslutas i slutet av läsåret- på gymnasiet.
    Om du får F i kursen, har du rätt att göra prövning i den kursen. Tidpunkt för prövningen är det skolan (rektorn) som bestämmer men det bör ske innan du avslutar år 3 på gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare