GöteborgsFörälder
    Hittar ingen info, om man vill söka till ett gymnasium på fri kvot. Hur gör man det, och när gör man det senast? Har alla gymnasium ett antal platser till fri kvot?
    Om det gymnasium man kommer in på inte passer en. Är det studievägledaren på nya gymnasiet som hjälper en vidare? Även om det är till ett nytt gymnasium?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Ansökan i "fri kvot" är det grundskola som gör åt en elev & inte eleven eller föräldrarna. Det är kurator, SYV, speciallärare & rektor på grundskolan som samråder angående vilka elever som är aktuella för ansökan i "fri kvot". Det är sedan utbildningsförvaltningen som tittar på ärende och beslutar om tillräckliga skäl finns för att ansökan skulle kunna bli beviljad.

    När är sista dagen att göra i ordning & skicka ansökan i "fri kvot" är det rektor på grundskola som säkert kan svara på, det är ej samma datum i hela landet - det kan vara olika i olika städer.

    Om man kommit på en gymnasieskola men vill byta till en annan skola - kontaktar man rektor på den gymnasieskola, dit man vill byta och i fall platser finns, kan rektor ta in. Om ingen plats finns, kan man i så fall ej byta & får söka på nytt nästa år.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare