Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej A,

    du går SA, samhällskunskap - och varken sid Matte 3b eller Naturkunskap 2 är obligatoriska kurser på din utbildning. Det är därför inte alls säkert att du kan läsa dem.
    Se i Programplanen för SA>> - och du ser att matematik 3b och Naturkunskap 2 får läsas som programfördjupande kurser, men det betyder inte att de erbjuds på din skola; de får erbjudas om din skola har möjlighet att erbjuda dem.
    Inom Individuellt val får man läsa "vilka kurser som helst", och då också går att läsa Matte 3b och Naturkunskap 2 - men under samma förutsättningar, dvs om din gymnasieskola har möjlighet att erbjuda läsa de kurserna.

    Prata med SYV på din skola. Säg att du behöver de två kurser för Särskild behörighet till den högskoleutbildning som du vill söka till efter gymnasiet. Jag kan inte garantera att du ska få läsa de kurserna, t.ex om lärarkapacitet inte räcker till eller om för få elever väljer läsa just de kurserna, då kommer de inte att erbjudas. I så fall kan du komplettera efter gymnasiet.

    Hoppas det löser sig och du ska få läsa de kurser du behöver!

    Vänliga hälsningar och lycka till!
    L. :)

    Liselotte