Alexandra
    Hej!
    Jag undrar när man ska söka in till gyminsiet? är det på hösterminen eller på vårterminen. Tänk om jag misslyckas på nationella proven och försämrar mitt betug vad ska jag göra då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alexandra,
    till gymnasiet söker man innan man får betyg från vårterminen i åk9. När du söker till gymnasiet, vet du inte vilka betyg du får och därför kan inte exakt räkna ut Mtv (Meritvärde). Men det är samma för alla elever. Det är ingen som vet sitt exakta Mtv och ingen som vet vilket Mtv kommer att krävas till varje utbildning: det är antal utbildningsplatser som ställs mot antal sökande med var sitt Mtv - och resultat blir klart (som tidigast) till midsommar.
    Det brukar finnas följande aktiviteter i samband med val till gymnasiet:
    1. vanlig ansökningsperiod till gymnasiet - där eleverna söker själva på sina inloggningar till Antagningssida
    2. preliminär antagningsbesked kommer (på resultat av höstens betyg)
    3. omvalsperiod - då man KAN med hjälp av SYV på skolan ändra i sin ansökan
    4. slutgiltig/definitiv antagningsbesked kommer (som tidigast till midsommar).

    Exakt vilka datum de här olika aktivister (ovan) äger rum är lite olika i olika län och kan även variera lite från år till år i samma län.
    Du kan bara kämpa för högre betyg. Tänk på att Moderna språk är väldigt bra att ha godkänt betyg i, det ger extra poäng, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde
    och så kan du söka MÅNGA alternativ till gymnasiet.
    Mer än så kan du inte göra och ingen annan elev heller - ni är alla i samma situation.
    Det finns inget annat som du kan göra för att komma in på just den gymnasial utbildning som du drömmer om.
    Högre betyg + många olika alternativ i din gymnasieansökan = framgångsrik gymnasieval!

    Lycka till med dina studier och allt annat!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så man söker på höstterminen?
    • Mikael : Det är olika datum i olika län. T.ex RIG - Riksidrotts gymnasium bör man söka innan 1 december. I Västra Götaland börjar ansökningsperioden vanligtvis i mitten av december och i Stockholm - i mitten av januari. Ansökningsperiod varar fram till början på februari eller början på mars. Sedan brukar det vara OMVALSPERIOD då man får med hjälp av SYV ändra i sin ansökan. Omvalsperioden brukar vara i mars-maj och som längst till början på juni i vissa län. Mvh Mikael SYV