Skye

    När bör man meddela sitt nuvarande gymnasium om att man vill/ska byta gymnasium? Jag funderar på att ansöka till Korrespondensgymnasiet till vårterminen, och man får reda på om man är antagen i slutet av november. Ska jag redan nu prata med SYV om det eller räcker det med att jag gör det om jag blir antagen (känns lite onödigt att göra det i förväg, om jag ändå inte kommer in). Sen står det även att de (korrespondensgymnasiet) inte tar emot elever genom skolbyte, utan bara genom antagningen som är öppen nu. Vad innebär det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag tycker du bör vänta tills du får svar om att du kom in på Korrespondensgymnasiet. För att även om du får svar ANTAGEN kan du ändå ändra dig och stanna på din nuvarande gymnasieutbildning. Om hur du bör ansöka till "korr" finns info på korr.se/ansökan

    och ansökningsblankett till "korr" till VT21 finns på drive.google.com/file/d

    Det är stor skillnad att söka till höstterminen och till vårterminen på "korr" eller korr-on.line som korrespondensgymnasiet brukar "förkortas till". Mitt i första läsåret på gymnasiet har du inte några gymnaisala betyg att skicka med, förutom kanske i Matematik 1c (om man går Naturvet. eller Teknikprogrammet och läste matte 1c i mycket snabb takt). Följ instruktionerna som finns på korr-ens webbplats; läs noga vad som står och gör som det står där, så att du gör ansökan på rätt sätt. Lycka till!