Milla SYV på FrågaSYV
    Som regel är sista ansökningsdag till högskoleutbildning som börjar på våren - 15 oktober. Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Det är dock bäst att se lite närmare på just den eller de utbildningar som du är intresserad av att söka på högskolan. Vissa utbildningar har tidigare ansökningsdatum än det vanliga datumet, som är 15 oktober. De utbildningar som ofta har tidigare ansökningsdatum tillhör "konstnärliga utbildningar" där arbetsprover, tester och intervjuer förekommer och för att hinna med det, måste man sätta tidigare (upp till 1,5 månad innan det vanliga) sista ansökningsdag.
    Info om alla högskoleutbildningar i Sverige finns på www.studera.nu

    Om du uppger vilken eller vilka utbildningar du är intresserad av, kan jag ge dig mer hjälp, t.ex. skicka direkta länkar till info om just de kurser eller program.
    Vill också tipsa om www.yhguiden.se där alla Yrkeshögskoleutbildningar finns presenterade. YH är lite mindre kända än högskola, vilket är jättesynd, för att det är mycket bra utbildningar som oftast leder direkt till jobb. Just YH uppvisar bäst resultat vad det gäller att ge jobb efter genomgången utbildning.

    Lycka till!
    Hör av dig om du har fler frågor.
    Milla SYV