Rebecca

    Hej, Jag har läst mitt första år på universitet (heltid), och som jag förstått så måste man ha klarat 62,5 procent utav sina hp för att fortsätta få CSN. Under sommaren har jag tagit en sommarkurs som inte är på heltid utan 50%, betyder detta att jag måste klarat 42,2 poäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca!
    du vinner på att ställa din fråga direkt till CSN, som handlägger och beslutar kring studiemedel. Vad någon annan säger skulle ändå inte spela roll för att det blir CSN´s beslut som kommer att gälla.
    Annars är tanken att man ska helst klara av Alla poäng som man tar studiemedel för. Klarar man färre än alla poäng, så byggs "underskottet" (det lär finnas också totalt antal poäng som man ej kan ha som icke-godkända i "bagaget" för den tiden som man fick studiemedel för). Jag förstår att det kan finnas bra orsaker till varför man inte klarade alla de poängen. Att skicka sjukskrivningsintyg och komma med detaljerad förklaring till vad som har hänt kan hjälpa - allt detta skickar du till CSN för att det är där som frågor om studiemedel beslutas om.
    Lycka till!