Astrid
    Hej!
    Min studie och yrkes-vägledare på skolan har pratat om att det finns ett ungefärligt datum då gymnasieskolan tar över antagningen. Och att man då kan ringa och prata med dem om väntelistan. Kanske till och med övertyga dem om hur engagerad man är och bli uppflyttad på listan. Problemet är bara att jag nu har glömt vilket datum det var... När tar gymnasieskolan över antagningen av reserver?
    Skulle vara enormt tacksam för ett svar!

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej,
    om jag förstår dig rätt så står du i RESERV till en gymnasieutbildning som du väldigt gärna vill komma in på.
    På länken http://www.antagningskanslier.se/ kan du hitta det antagningskansliet som ansvarar för antagningen i din län, region eller kommun. Du kan alltid kontakta dem via mail eller telefon för att få svar på exakt vilket datum som skolorna tar över från gymnasieantagningen.

    Ang.försöka övertala en skola om att du är väldigt engagerad och bör därför komma fram i reservkön, tror jag - tyvärr - inte att det kommer att funka. Det är strikta regler och skolorna måste gå enligt antal poäng (Meritvärde). Jag tror inte du kan i dagens läge påverka dina möjligheter att komma in på den önskade utbildningen mer än att INTE LÄMNA ÅTERBUD till din reservplats & se till att dina KONTAKTUPPGIFTER /mailadress och mobiltel.nr/ är aktuella - i fall Antagningskansliet eller skolan vill kontakta dig.
    Mitt råd till dig är att kontakta Antagningskansliet och försäkra dig om att de har AKTUELLA kontaktuppgifter till dig. Du kan alltid kontakta även skolan där du vill gå /det skadar inte om du påtalar för dem hur gärna du vill gå just på deras skola/.
    Om du är ANTAGEN till en av dina lägre prioriterade alternativ, råder jag dig att behålla din plats & inte lämna återbud till den - för att du kan i annat fall riskera att stå utan plats när skolan börjar.

    Jag vill även påtala för dig om att du kan bli kallad från reserv även under de första veckorna efter terminens början. Sedan kan du alltid söka nästa år - till det önskade programmet och, i fall du kommer in, går du ett treårigt program från hösten 2015. Din gymnasietid blir då fyra år, men det kan vara värt det om du väldigt gärna vill gå en viss program.
    Jag hoppas att mitt svar var till någon hjälp för dig.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Ludmila, SYV