Sara
    Hej!
    Min kompis går i trean och tänker läsa upp vissa kurser efter gymnasiet genom komvux för att hamna i både urvalsgruppen BII, utöver urvalsgruppen BI, få examensbevis från komvux och därmed tas idrott och hälsa 1 bort.
    Hennes fråga är fungerar det verkligen att göra som nämnt ovan? Alltså göra prövningar för att höja sina betyg, få sin examensbevis från komvux där Idrott och hälsa 1 med inte räknas med. Om inte, I vilka fall går det att ta bort det. Hon vet att det är ett obligatoriskt ämne och kan inte tas bort från gymnasieexamen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    Högskoleförberedande examensbevis kan man ta ut en enda gång. Får man examensbevis från gymnasiet, kan man inte ta ut en ny.
    Det är om man på gymnasiet inte uppnår kraven för examensbevis och får ut ett studiebevis som man gör planering mot examensbevis på komvux, men då kan man ej prövas i BI-urvalet, för hela exam.bevis från komvux blir en komplettering.

    I examensbevis från gymnasiet är idrott och hälsa en obligatorisk kurs och måste därför ingå, dock kan den ingå med F-betyget.
    I examensbevis från komvux får - sedan 1 jan 2017 - inte Idrott-och-hälsa 1 ingå.
    Tanken är att man gör sitt bästa och försöker få ut examensbevis från gymnasiet och med så höga betyg som möjligt.
    Sedan om man inte får med sig alla kurser som krävs - får man läsa på komvux för behörighetskomplettering.
    Prövningar är det en svår fråga att svara på - då de ställs in under Covid-19 men redan innan covid, var det svårt att hitta var man kan göra prövning när man slutade på gymnasiet.
    Mvh
    ANNA