Liam
    Jag undrar om man väljer sin inriktning i samband när man väljer gymnasium eller om man väljer inriktning efter man har gått klart 1 år på gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Liam;

    vissa program är uppbyggda så att inriktning läses redan från år 1, t.ex på Estetiska programmet.
    VO har inga inriktningar.
    På många andra program läses inriktning från år 2 och då väljer man inriktning (av de inriktningar som just din gymnasieskola kan erbjuda) Under år1, alltså inte efter - ofta är "deadline" t.ex 15 februari eller 1 mars... detta för att skolan ska kunna förbereda sig inför nästa läsår.
    Om du uppger vilket program du i första hand är intresserad av - kan vi ge ett bättre svar på just din fråga!