emanuel
    Om ett gymnasieprogram har olika profiler, när väljer man?
    • Gäst : Det är olika vad skolor kan kalla för "profil". Det är bra att se på skolornas egna hemsidor eller kontakta dem direkt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Det är viktigt att skilja på Profil & Inriktning.

    Nationella gymnasieprogram har inriktningar som på högskoleförberedandeprogram läses oftast från åk2 men inte alltid. T.ex på Estetiska programmet läser man inriktning t.ex. "Dans" eller "Musik" eller "Teater" från åk1.
    Vård&omsorgsprogrammet har inga inriktningar (men ger möjlighet till specialisering).

    Om du menar profil som t.ex. "Kriminologi" på Samhällsvetenskapsprogrammet eller "Hund" på inriktningen Djur på Naturbruksprogrammet - då är det just Profiler som skolorna skapar själva och många lokala varianter förekommer: ibland finns det bara en Profil som alla läser som valde en viss inriktning. Ibland måste man välja profil ganska omgående - om kurser inom profil läses redan under åk1 men det kan också förekomma att man väljer profil under åk2 - för att det är enbart under åk3 som profilkurser läses.

    Om du berättar vilket program och inriktning du är intresserad av och ännu bättre - vilken skola i kombination med program och inriktning, har jag möjlighet att svara mer konkret på din fråga.

    Ett annat sätt för dig att få svar är att läsa på skolans (skolornas) hemsida (hemsidor) eller kontakta den skolan som du är intresserad av direkt.

    Med vänlig hälsning
    Mikael