a.

    Hej, Jag såg nyligen att de lagt ut på UHR-statistik Ht 2018 tidigare fanns det endast ht 17 men det står tyvärr inte hur mycket det krävs i betyg och hp?

    1.När tror ni det kommer stå hur mycket som krävs i betyg och högskoleprovet?

    2.jag undrar även vem det är som bestämmer hur mycket det krävs i betyg och hp d.v.s vem det är som bestämmer det?

    /tack.

    • : Antar att statistiken kommer först ut den 12:a juli, de tar in x antal studenter in i programmet/kursen (högre betyg > lägre betyg). Meritpoäng du ser på Statisik UHR visar att den sista personen som togs in hade det betyget.
    • Peter : Mycket bra förklaring, Fasel! Tack så mycket. Jag gissar på att a. 18 år, som ställer frågan tror att det sitter någon någonstans som på förhand bestämmer att "Si och så höga betyg ska krävas..." men så är det givetvis inte. "Siffrorna" uppstår i konkurrensen, och resultatet ser man i efterhand. Det är alltså "marknadskrafter" - utbud och efterfrågan (samma princip som på en auktion där man på förhand ej kan veta priset). Jag ska försöka i mitt svar förklara vad konkurrens är.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej a.!

    Det är ingen person eller organisasion som sätter "siffrorna" på förhand, utan det är Konkurrens-principen. Tänk dig en auktion - de som vill köpa saker bjuder över varandra och hen som har mest pengar och samtidigt vill köpa en viss sak - vinner och får den saken.
    Vi säger att det finns 24 st. likadana vaser. Regeln att man bara få köpa en vas. Alla som vill ha den typen av vas på auktionen konkurrerar med varandra (bjuder över - "jag bjuder 20 kr.... och jag bjuder 35 kr. och så vidare..." - hen som har mest pengar får första vasen; hen som har lite mindre pengar får andra vasen; och så vidare...) sedan när auktionen är slut ser man att sista vasen, nr. 24 - gick till en person som hade 50 kr. Då kan man konstatera att alla som kom i tid och deltog i autionen OCH som vill ha vasen kunde köpa sin vas om de hade 50 kr eller mer pengar. De som hade mindre än 50 kr., blev utan en vas.
    På förhand kunder man inte veta vad priset blir. Detta för att man vet inte vilka som kommer och vill köpa just den saken och hur mycket pengar de har.
    Exakt samma princip är det när man söker utbildningsplatserna. "Pengar" är i detta fallet ditt meritvärde och resultat av högskoleprovet.
    21 juni är sista kompletteringsdag men antal BEHÖRIGA SÖKANDE kanske kan man fastställa först 6 juli (detta pga de som läser mot IB-diploma får komplettera t o m 5 juli).
    Det är därför först 6 juli som man kan börja rangordna sökande till utbildningar ... först sorteras obehöriga bort... sedan rangordnas de behöriga utifrån hur höga Meritvärden de har (i betygsgrupper) och hur högt resultat på högskoleprovet de har ( i HP-gruppen ).
    Enligt info på Antagning.se - kommer Antagningsbesked med svarskrav den 12 juli 2018. Om du får besked ANTAGEN och svarar Ja, jag vill ha min plats - då är du "inne"! Annars så kan du bli placerad i RESERV.

    Mycket mer info finns på www.antagning.se - och du kan också kontakta Antagning.se ex. på telefon - tel.nr 0771-550720 och de svarar på vardagar kl.9-16.
    Lycka till med din ansökan!

    Hälsningar
    Peter syv