Patricia
    Hej Milla,

    Tack så mycket för din vänliga svar. Jag bor i Stockholm och jag har inte en familj (jag skild och jag inte har barn) så det är lätt för mig att flytta till någon annan plats i Sverige där jag kan hitta ett jobb.

    Min medborgarskap är italienska men jag är infödd peruansk så mitt modersmål är spanska. (Jag är också flytande i engelska och italienska och jag talar bra franska). Jag gjorde också en mästare i freds- och utvecklingsarbete vid Linnéuniversitetet.

    Jag är beredd att göra någon form av praktik där chanserna att få ett jobb är den högsta, jag arbetar som städerska och som en barnvakt nu, men ingen av dessa jobb är fastställa eller stadig.

    Jag skulle verkligen uppskatta att du ta itu med mig till någon i Stockholm som kan hjälpa mig med detta.

    Tack så mycket Milla och jag ser fram emot att höra från dig.
    Vänliga hälsningar,
    Patricia
    • Anna : Om du är inskriven på Arbetsförmedlingen, kan du boka tid hos Arbetsvägledare på AF; AF kan också hjälpa till med praktik. Även om du har jobb, har du rätt att skriva in dig på AF. Dina jobb är ju, som du själv skriver, inte fasta anställningar. En bra idé är också att gå prata med Studie- & yrkesvägledare på Komvux.
    • Milla : Hej Patricia! jag kommer nu att skriva ett nytt (kompletterande) svar till dig. :)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Det är mycket bra att du är flexibel och kan flytta till en ort där jobbet finns.
    Det är också mycket bra att du kan flera olika språk. Förutom undervisning och tolka/översätta, så uppskattas språkkunskaper i många andra branscher: framförallt inom turism (hotell, restaurang och handel). Även om du inte ser någon annons om att lediga jobb finns på en turistbyrå, på hotell, restaurang eller i en butik - kan du alltid fråga på plats, be att få ta ett kort samtal med chefen och lämna din Meritförteckning. Om hur du skriver din Meritförteckning på det bästa sättet kan Arbetsförmedlingens personal berätta för dig.

    Mina tips är att du betonar dina språkkunskaper och din flexibilitet (t.ex. glöm inte att skriva om att du kan arbeta på kvällstid och på helgerna).

    Här http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Vuxenutbildning/Komvux/Komvuxcentrum/Skicka-din-fraga-via-e-post/Ovrig-fraga-via-e-post/ kan du fylla i formulär för att komma i kontakt med Studie- och yrkesvägledare på Komvux i Stockholm. Du kan samråda med dem via mail (i skrift) eller be att få tid för ett personligt samtal.
    Det är på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd som "din Studie- & yrkesvägledare" finns.
    :)
    I formuläret (på länken ovan) ber dem att du markerar vad din fråga handlar om - och jag rekommenderar att du markerar ÖVRIGT för att din fråga handlar om yrkesval och möjlighet att få jobb.

    Arbetsvägledare på Arbetsförmedlingen är också väldigt bra om du kan prata med. Om du inte är inskriven på AF, kan du göra det här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Min-sida/Skriv-in-dig.html
    Som inskriven på AF har du rätt till att ansöka om att få göra praktik, att resor till anställningsintervjuer betalas av AF, att du får träffa Arbetsvägledare och platsförmedlare för personliga samtal. Många AF kontor har Drop-in tider när Arbetsvägledare tar emot utan att man behöver boka tid på förhand, men bäst är det att fråga på det kontoret som finns nära dig: på vilket sätt är det bäst att få träffa en Arbetsvägledare? boka tid på förhand eller komma på drop-in?

    Här http://www.arbetsformedlingen.se/Globalmeny/Kontakt/Hitta-din-arbetsformedling.html?sv.state=normal&sv.mode=view&selectedCounty=Stockholms%20l%C3%A4n&sv.url=12.1243502d1269475013e8000311 kan du hitta vilket AF kontor som finns närmast till där du bor.

    Jag ska samråda med kollegorna och vi återkommer i fall vi känner att vi får någon idé eller ngt. förslag som kan vara till hjälp för dig.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Patricia!

    Tack för att du skriver att du hade nytta av mitt tidigare svar (så förstod jag det i alla fall) :)

    Nu fick jag lite mer information från dig och därför lite bättre "inblick" i din situation. Jag har några tankar, idéer och förslag. Jag ska skriva vad jag tycker du kan göra & sedan är det upp till dig att själv bestämma vad av det du vill göra.

    Eftersom du kan flytta vart som helst inom Sverige (om du får jobb långt från Stockholm), så råder jag dig att aktivt söka jobb i HELA SVERIGE. Du vet säkert själv att jobbannonser finns här: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb.html?url=-123388378%2FNy%2FSokPlatsannonser%2FSokViaYrke.aspx&sv.url=12.237ec53d11d47b612d78000171

    Fråga på Arbetsförmedlingen om du är berättigad till att få en praktikplats via AF. Har du rätt till A-kassa? Om inte, kan du kanske få Alfa-kassa under praktiktiden. Det är en viktigt fråga: om vilken inkomst du kan få under praktiktiden och det är Arbetsförmedlingen som kan hjälpa dig att få reda på det.

    Jag vill också tipsa dig om www.yhguiden.se - yrkeshögskoleutbildningar som uppvisar de bästa resultat vad det gäller studerande som får jobb (direkt efter utbildningen och ofta redan under utbildningstiden). Det finns Yrkeshögskoleutbildningar som ges på distans, och då behöver du inte flytta för att gå utbildning. Det finns över 600 yrkeshögskoleutbildningar som startar till hösten. Till många av de har sista ansökningsdatum redan passerats, men hittar du någon utbildning som du blir väldigt intresserad av, så tycker jag du ändå bör kontakta de utbildningsansvariga och skicka en "sen ansökan".

    Du kan också planera på lite längre sikt och titta på de YH som startar till våren nästa år. Jag hittade 75 stycken: http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.range%5B%5D=2016-01-01%3A2016-05-30&Education.length=&Education.available_slots=0

    Har du funderat på möjlighet att starta ett eget litet företag och bli din egen arbetsgivare? Man kan starta "enmans företag" eller gå ihop med en eller flera andra personer och starta företag tillsammans. Svårt för mig att säga vad de skulle vara för en typ av företag - det beror helt på om du har någon affärsidé och vad du "brinner för" (kan mycket bra och vill verkligen göra). Du skriver att du jobbar som städerska och med barnpassning. Utifrån det så tänker jag att en liten Städfirma kanske du skulle kunna dra igång. Ett annat alternativ skulle kunna vara - dagis (förskola) & kanske ingen vanlig förskola utan med "språkprofil" - om barnskötare & förskollärare på din förskola hade alla spanska som modersmål t.ex. och pratade bara spanska med barnen - på så sätt lär barnen sig ett nytt språk (vilket går snabbt och lätt när man är liten). Man kan också ha flera språk på förskola: lättast för dig är givetvis om det är de språken som du själv kan.

    Jag blir glad om någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig lycka till & kommer att hålla tummarna för dig (så säger man i Sverige när man önskar lycka till och hoppas på att det går bra)! :)

    Många varma hälsningar
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare