Louise

    vill jobba med yrke som hanterar pengar på som arbetsuppgifter, gärna rutiner och struktur, samma uppgifter gång på gång? kort utbildning

    • Mikael : Menar du kontanter, när du skriver pengar och vad är ”kort utbildning ” för dig?
    • : inte kontanter, men allmänt med pengar, jag går än gymnasiet, allmän kurs och måste planera då uni utbilndningar till ekonom mm tar minst 4 år. kort 1-2 år
    • Mikael : Måste det vara just universitetsutbildning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Louise!
    Du får gärna kika på många (kanske t o m Alla) yrken inom Administration och Ekonomi - listan ser du på Framtid.se/yrken/administration-ekonomi
    Jag undrar samma sak som Mikael gör (se kommentarer till din fråga): måste utbildning du går vara på universitetet? Kan den inte finnas t.ex inom yrkeshögskolan? Just yrkeshögskoleutbildningar är mer praktiska och kortare än högskole-universitetsutbildningar.
    Du får gärna "kasta ett öga" på yrkeshögskoleutbildningar inom Admin/ekonomi - de finner du på yhguiden.se/resultat?Ekonomi-admin

    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar som kan (förhoppningsvis) bli av intresse för dig, se snabblänkarna nedan:
    tuc-yrkeshogskola/tuc-lonespecialist-jonkoping
    yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist
    affarshogskolan/lonekonsult-gavle
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/paralegal
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare
    tuc-yrkeshogskola/account-manager-distans
    teknisk-testare-jensen-stockholm
    utbildning/teknikhogskolan/transportledare-groen-logistik
    dokumentcontroller-registrator-distans-xenter

    Det finns annars även yrken där högre utbildning är gymnasial, inte krävs. T.ex kan hanterar Handläggare på Försäkringskassan hantera vissa regelbundna utbetalningar (och på så sätt hanterar hen "pengar") och utbildning på högre nivå än gymnasiet, krävs inte.