Hanna
    jag går andra året på sam programmet. Jag valde att gå sam med media inriktningen på min skola eftersom jag är väldigt intresserad av media och när jag blir stor vill jag jättegärna jobba inom det. Men nu när media kurserna började i tvåan är ingenting som jag hade tänkt mig. Jag trodde att det skulle vara smart att gå ett program jag skulle få ut något av i stället för att bara göra någonting som jag tycker är kul men Jag trivs varken på skolan, med min klass eller med programmet vilket jag inte har gjort sen jag började i ettan. Problemet är bara att jag har tittat på alla skolor och alla möjliga program men hittar ingenting som känns roligt att gå. känns också jobbigt att börja om från ettan nu när jag gått så pass länge.. Finns det något alternativ till vad jag kan göra? Antingen nu direkt eller bara sista året för att jag på något sätt kan känna att det är lite kul att gå till skolan?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om jag tolkar dig rätt så verkar du ha valt program utifrån nytta och absolut inte nöje? Då kan det dessvärre bli så här. Förstår att du inte gärna vill börja på nytt program heller särskilt när det har gått så här lång tid och inte heller när du inte har hittat ett roligare alternativ.

    I tvåan kan man ju dock välja lite andra kurser från programfördjupningar och Individuellt val. Där kanske du kan hitta lite kurser som du känner nöje i att läsa nu under tvåan och sedan under trean. Dessvärre blir det annars att traggla på och försöka hitta motivationen i olika målbilder vad du kan göra efter gymnasiet - Sam är ju bred och det finns mycket kul att läsa efteråt. Boka tid med din Syv på skolan och diskutera vad som skulle kunna motivera dig. /Lena, Syv