Sandra
    Hej!
    Jag går i nian och ska därför välja gymnasium snart, jag har några frågor angående det

    Jag har betygssystemet med A, B, C osv, mitt meritvärde är 272,5 och jag undrar om det anses vara ett "bra" värde? Under eller över medel?

    Jag undrar också om det skulle kunna räcka för att komma på det naturvetenskapliga gymnasielinjen jag troligen kommer att söka till i vinter? Jag har A i alla naturvetenskapliga ämnen och ett B i matte.

    Efter gymnasiet skulle jag kunna tänka mig att utbilda mig till högstadiet eller gymnasielärare inom matte och naturvetenskap, är det här riktningen jag borde gå?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad bra att du är på gång när det gäller gymnasievalet! Eftersom meritvärdet växlar från skola till skola så kan man egentligen inte säga om ditt meritvärde är "bra" eller inte - man vet aldrig i förväg vad antagningspoängen blir. Det beror mycket på hur populär skolan är, hur många platser skolan avsätter för varje program från år till år.
    Om man ser kunskapsmässigt på ditt betyg så är det jättebra eftersom du ligger över godkänt i många kurser och det bådar ju gott inför gymnasiet. Och om du ska välja Natur så behöver du ha bra grundkunskaper inom matte och naturämnen. Och det är ju toppen att du vill bli lärare inom dessa områden - det behöver verkligen Sverige där det är stor brist på just matte och naturlärare! Härligt!

    Prata med din Syv vid skolstart som säkert kan ge dig information om hur meritvärdet har sett ut genom åren på de skolor som du är intresserad av. /Lena, Syv