Jasmine

    Hej, jag går anda ringen i sambeteende och mitt dröm jobb är att bli polis eller kriminolog. Mina frågor är då; vart finns distansutbildningarna inom polis och kriminologi? (Jag känner att det kommer funka bättre för mig med distansutbildning än vanlig heltid i högskola)Och hur mycket merit krävs det för båda? Jag räknade lite mina merit men det är fortfarande inte säkert men jag tror jag kommer gå ut med ungefär 17 i merit kommer det räcka för att kunna bli kriminolog eller polis?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmine,
    om du idag går andra årskurs på gymnasiet, kommer du söka till Eftergymn.utbildningar till hösten 2021; utbud så långt fram är inte fastställd.
    Om du söker till kriminologprogrammet eller andra högskoleutbildningar till hösten 2021, kommer du se det fullständiga utbudet först i mitten på mars 2021, alltså om ca ett år.
    Polisutbildningar kan börja även andra tiden är när terminer börjar. Utbud av polisutbildningar så lång fram än sommaren 2021 är inte heller är känd ännu.

    Men kika på utbudet som finns idag: Kriminologiprogrammen
    och polisutbildningar.

    De "vanliga kriminologiprogram" som leder till kandidatexamen kan jag inte se att det skulle finnas på distans men i Gävle ges programmet i Utredningskriminologi på distans - se info på hig.se/VGUKK och på Högskolan i Kristianstad erbjuds Beteendevetenskapligt program, på distans - se info på hkr.se/program/SGBE1

    Om polisutb.på distans: info från mars 2020 - "I Umeå, Borås och Växjö går polisutbildningen att läsa på distans. Antagningsprocessen för distanssökande är densamma som för polisprogrammet i övrigt, med skillnad att du kan önska studieplats under distansutbildningen.
    Studierna bedrivs på heltid i en mix av obligatoriska närstudieveckor på respektive universitet/högskola (3-5 veckor/termin) och på distans med stöd av en webbaserad lär-plattform. Studenten behöver en dator, webbkamera och hörlurar för att kunna följa utbildningen."

    ang. Heltid
    man kan läsa på distans på heltid eller på deltid, precis som om man kan läsa en "vanlig" dagtidsutbilning på hel- eller på deltid. Dock är det inte alltid alla utbildningar som erbjuds både på heltid och på deltid; om din utbildning erbjuds bara på heltid, så måste du läsa på heltid = 40 timmar/vecka.

    "Liknande yrken"
    Det finns många "liknande yrken" - t.ex yrken som "liknar" Kriminolog:
    yrke/kriminalvardare
    yrke/utredare
    yrke/beteendevetare

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    distans - är inte en studieform utan många Olika. :) Kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans

    där det förklaras att Distand är ett samligsord för alla utbildningar där man ej behöver gå till en och samma skola varje dag; dock kan man behöva delta i obligatoriska träffar eller ta del av undervisningen i ngn lokal utanför skolan via Tele-länk.
    Så, det är viktigt att läsa info om utbildningens egen hemsida angående vad just de menar med "distans".