sabrina
    Det finns några program där det krävs moderna språk 3 kommer jag inte kunna läsa dem även om jag har läst Arabiska under gymnasiet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sabrina,

    att "ha läst" en kurs betyder inte att man fick ett godkänt betyg. Om du får godkänt betyg i en kurs i arabiska kan det vara betyg i Modersmål (arabiska) 1, 2 i Aktiv tråspråkighet (arabiska) eller i Moderna språk /arabiska/ som ofta skrivs så här Arabiska 1, Arabiska 2 och så vidare... finns upp till Arabiska 7. Det finns 7 kurser (steg) inom ämnet Moderna språk på gymnasiet i Sverige.
    Om du får godkänt betyg i kursen Arabiska 3 (dvs moderna språk - arabiska 3) - får du en halv meritpoäng, vilket ger fördel i konkurrensen om en högskoleplats, men om Moderna språk 3 krävs för behörighet till den högskoleutbildning du söker, är det ett Krav att ha godkänt betyg i mod.språk 3 (och kurser som krävs för behörighet, ger inte meritpoäng).

    Vilka utbildningar som kan tänkas skulle kräva att man har godkända betyg i just Arabiska?
    Jo, om man vill bli lärare i arabiska, tolk eller expert på arabiskt-talande länder (deras historia, kultur mm).