Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ana Maria,

    jag tror du söker efter info om yrke/tågvärd.
    I så fall får man utbildning efter anställningen; man söker alltså Jobb och om man får jobbet, får man utbildning av det företaget som anställde.

    De krav som brukar ställas på dig för att kunna bli aktuell för anställning som tågvärd/tågvärdinna är: flexibel, serviceinriktad och trivs med högt arbetstempo; har en stor vilja att ge kunderna en hög service och att du är kundfokuserad.

    Arbetstiderna för tågvärdar varierar över alla veckodagar och övernattningar på annan ort kan ingå i jobbet.
    De övriga vanliga krav:
    För att arbeta som tågvärd måste du fyllt 20 år, drogfri, ha god syn samt god hörsel och normalt färgseende och har 3-årig gymnasieutbildning (eller motsvarande). Du talar och skriver svenska och engelska flytande. Tidigare arbete med serviceyrke och ytterligare språkkunskaper är meriterande. Att tänka på: Arbetet som tågvärd innebär även uniformsplikt.

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från SJ som lyder:

    "Vi har biljettkontrollanter, och då kontrollerar man endast biljetter.

    Sedan har vi tågvärdar, och de står i bistron, gör avgångar och kontrollerar biljetter. De är alltid med på tåget, medans kontrollanterna dyker upp lite nu och då.

    SJ utbildar ombordpersonalen. Man ska ha gått gymnasiet eller liknande, står på jobbansökan vad som krävs".