Axel

    Hej, jag är intresserad av samhällsfrågor och samhällsekonomiska frågor. Jag har läst om ekonomi programmet och samhällsvetenskapliga programmet och det känns som att samhälls passar mig bäst men jag är nyfiken på att vilja bli nationalekonom och undrar om det går att gå Samsam för att sedan plugga nationalekonomi på högskola/universitet eller måste jag lägga till saker för att få behörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Axel!
    Utbilndingar i ekonomi på svenska lärosäten, högskolor och universitet, kräver bland annat godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c). I SA ingår endast matematik 1b och 2b som obligatoriska kurser, men många gånger har gymnasieskolorna möjlighet att erbjuda läsa matematik 3b, som valbar kurs. Om du får godkänt betyg i matematik 3 på gymnasiet (vilket på SA inte kan garanteras, för att det är en kurs som kan erbjudas i mån av möjlighet, om lärarkapacitet räcker och om tillräckligt många elever väljer den kursen), och tar ut examensbevis från SA med ingående godkänt betyg i samhällskunskap 1b (som också brukar krävas för särskild behörighet till utbildningar inom ekonomi på de svenska lärosätena), då blir du behörig utan att behöva komplettera efter gymnasiet. I annat fall kommer du behöva komplettera efter gymnasiet. En kurs matematik 3b (eller 3c) kan man på heltid läsa på komvux på fem veckor, eller på halvtid - på 10veckor men du blir i så fall "försenad" med minst en termin (vad gäller högskole-/universitetsansökan).
    Sammanfattning:
    vill man vara säker på att få läsa Matematik 3b, bör man välja inriktning Ekonomi på EK. På Samhällsprogrammet (gäller alla inriktningar) kan man ofta läsa matte 3b som valbar kurs, men i fall lärarkapacitet inte räcker (det råder ju tyvärr lärarbrist), kan ett tidigare löfte från gymnasieskolan dras tillbaka och en annan kurs, i stället för matte 3b, erbjudas i stället. I så fall kommer eleverna som behöver ha godkänt betyg i matte 3b tvingas komplettera efter gymnasiet.