Individ06

    Jag går i 1an på det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet, och tydligen är inte nationella prov obligatoriska i svenska för oss på högskoleförberedande program, utan är "valfria". Min lärare sade att min klass inte ska ha nationella prov i svenska, men att dem på yrkesprogram ska ha det. Jag vill dock verkligen ha nationella prov i svenska, då jag bytte till en ny skola för ett tag sedan, och min lärare har inte riktigt sett vilken nivå jag ligger på, och då blir det ju svårt för hen att sätta ett rättvist betyg på mig. Det står online att nationella prov i svenska är "valfritt" för högskoleförberedande program, innebär det att det är valfritt för administrationen eller för själva eleven som påverkas? Kan jag nyttja min valfrihet och kräva att få göra nationella prov i svenska, till exempel tillsammans med dem som går el-och energi? Isåfall så kan ju resursbrist omöjligt vara en komplikation. Tack för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    enligt de svar vi tidigare fått från skolverket så är det skolans ledning/huvudman (men i praktiken skolans rektor) som beslutar om nationella prov ska genomföras på skolan eller inte. Så, det är valfritt för skolan att införa nationella prov, men inte för en enskild elev. Så tolkar jag det hela men jobbar inte specifikt med den frågan, är inte jurist och jobbar varken på skolverket eller som rektor eller som lärare, så din fråga är egentligen ställt på fel ställe - en allmän SYV kan inte svara på den frågan. Din fråga har skol-juridisk karaktär och inte har med studievägledningen att göra. Om jag var helt säker på vad som gäller så skulle jag givetvis hjälpa dig genom att ge ett konkret och tydligt svar, men jag är inte helt säker... Du får ta och kontakta skolverket, ring 08-527 332 00 och prata med skolverkets upplysningstjänst som har anställda jurister som bör kunna ta fram rätt svar på din fråga.
    Du kan, oavsett vad skolverket säger, framföra ditt önskemål om att göra nationella provet, även om din klass inte ska göra det; det är inte förbjudet för en elev att framföra sina önskemål till sin lärare eller till rektorn på sin skola.

    Studie- och yrkesvägledare