Alexandra
    Hej!
    Jag känner mig orolig över nationella proven i åk9 alltså nästa år.. Det känns som om det kommer att sänka mitt betyg jättemycket..
    Min fråga är om det finns något sätt att plugga inför nationella prov i engelska,matte,no och so? Jag vet att en sida matteboken.se finns.. Och nationella uppgifterna där är inför G/VG/MVG.. det hjälper inte så mycket

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Alexandra,
    Matematik som ämne har inte förändrats sedan några år då betyg sattes enligt skalan: IG-MVG.
    Betyg G /godkänt/ = E
    Betyg VG /välgodkänt/ = C
    Betyg MVG /mycket välgodkänt/ = A

    Det är inget skillnad på matematiska uppgifter alls och vill man satsa på betyg C, då tar man VG-uppgifterna /det är exakt samma sak/.

    Läraren sätter betyg utifrån helheten - alla dina prestationer under hela kursen och det Nationella provet är bara en del av kursen. Oftast använder läraren det Nationella provet för försöka höja betyg på en elev och väldigt sällan - för att sänka det.

    Jag råder dig gå prata med kurator på skolan i fall du är mycket orolig. Du kanske kan få löfte om extra tid när du skriver Nationella prov - t.ex. så att du inte behöver stressa dig över att du inte hinner med alla uppgifter. Om det inte går bra för dig i språk och/eller matte - kan det bero på t.ex. dyslexi och/eller dyskalkyli och en speciallärare på skolan kan göra utredning och då får du extra hjälp i en mindre grupp eller individuellt.
    Om du läser läxorna varje dag och gör ditt bästa på lektionerna: är uppmärksam och flitig - gör du allt du kan och måste vara nöjd med det. Gör man sitt bästa, är det ingen som kan kräva mer av en.

    Prova repetera det som gicks igenom på lektionerna - så fort du kommer hem och sedan även nästa dag /det som känns speciellt svårt av det, som gick igenom på lektionerna/. Skriv upp det som du undrar över och fråga läraren på lektionen eller be om 10 min extra tid med läraren /handledartid/ - för att ställa dina frågor.
    Jag skall samråda med mina kollegor och vi skall försöka komma på fler tips och då återkommer vi.
    Önskar dig allt väl & håller tummarna för dig!
    JUlia SYV

    • : Tack!
    • : Men om jag får ett E på ett nationella prov och så har jag sedan innan fått C som betyg, kommer läraren då fylla i ett E på ämnesmatriserna?
    • Julia : Om betyget är satt och meddelat till eleven, känner jag inte några fall då betyget sätts ner efteråt. Däremot har det hänt att betyget blev höjt i efterhand. *L* ;-)
    • : Gör ditt bästa bara, så går det bra, Alexandra!Det var samma för mig, och det gick bra!Kram Marina
    Läs alla kommentarer