Johan
    Hej Syv! Jag läste aldrig matematik 3b på gymnasiet och är intresserad av att läsa kursen på komvux för att bli behörig till ekonomiprogrammen på högskolan. Det jag undrar är om man måste skriva nationella provet i matematik 3b om man läser på sin kommunala vuxenutbildning (i detta fall jönköping) eller räcker det med flera delprov för att sätta det slutgiltiga betyget? Anledningen till att jag undrar detta är för att jag upplever att de nya nationella proven som infördes efter skolreformen är överdrivet svåra och nästan skrivna för att man ska misslyckas. Det må låta överdrivet men det finns hundratals elever som delar min bild. För övrigt kan jag tillägga att jag redan har ett giltigt gymnasieexamen och är behörig till högskolan, matematiken är bara en kurs som jag vill läsa in för behörigheten. MVH Johan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Johan,
    att sätta betyg i en kurs är upp till läraren. Det är lärarens professionella kunskap som ligger till grund för betyg. Nationella prov är tänkta som ett stöd i betygssättningen. Skolverket sätter upp riktlinjer men det är rektors beslut på varje lärosätet som gäller i fråga om hur betygssättningsrutiner blir utformade på varje enskild skola. Det är alltid rektor på skolan som är ytterst ansvarig. Den frågan som du ställer till oss nu, måste vi hänvisa till Rektor /eller Utbildningschef - som de ofta kallas på komvux, dvs Rektor eller "motsvarande"/.
    Alternativ till att läsa på komvux skulle för dig vara att göra Särskild prövning. Ett annat alternativ är att du söker till naturvetenskapligt eller tekniskt basår på högskola/universitet där det på vissa högskolor räcker med att ha läst Matematik 2.
    Flera tips: se på www.yhguiden.se om du kanske hittar en intressant utbildning som inte kräver Matte 3.
    Innehåll i alla mattekurser kan du se på www.matteboken.se.

    Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Jag inser att det är nog inte det svaret som du har hoppats på.
    Önskar dig det bästa & lycka till med dina studier!
    Anna SYV