Hej Melissa,
    i Naturvetenskapsprogrammet ingår det Minst 3 matte-kurser - matematik 1c, 2c och 3c. Men i inriktning Naturvetenskap ingår även matematik 4 som en obligatorisk kurs.
    Sedan vill många elever på Naturvetenskapsprogrammet hinna även läsa matematik 5 och/eller matematik specialisering - och därför läser man ofta snabbare än en kurs per läsår.
    På Naturvetenskapsprogrammet brukar man bli klar med matematik 1c antingen till jul eller under vårterminen - kanske i slutet på februari eller i mitten på mars under åk1 och man börjar med matte 2c direkt. Sedan är man klar med matte 2c antingen mot slutet av åk1 eller i mitten av höstterminen i åk2.
    Hur som helst så måste man hinna med matte 1c, 2c och 3c - på två år eller snabbare.
    *****
    Exakt hur man förlägger matte-timmarna är det upp till varje gymnasieskola. De generella regler gäller endast vad gäller vilka kurser som är obligatoriska men sedan är det upp till varje skola att bestämma i detalj - hur snabbt man läser kurserna.

    Om du vill se innehåll i alla de olika matte-kurser, var god gå in på www.matteboken.se

    Vänligen

    ANNA

    Var god läs info om Meritpoäng på gymnasieGuiden.se

    Angående din kompis som, om jag förstår det rätt, läst matematik1c redan på grundskolan och läser matematik 2c innan hen börjar på gymnasiet... om man är så duktig i matte - rekommenderar vi att tänka på Spetsutbildning i Matematik som finns på några få gymnasieskolor.
    Om man inte vill eller inte kan gå en spetsutbildning i matematik och är redan klar med matte 1c innan man kommer in på gymnasiet, kan man lösa det på olika sätt, lite beroende på vad eleven själv vill och på vad läraren i matte på gymnasiet har för förslag.

    Om eleven fick lägre betyg än A i matte 1c, kan det vara bra att läsa om kursen och skaffa sig ännu djupare kunskaper och högre betyg; >>alla betyg från alla kurser på gymnasiet bidrar till jämförelsetalet. Det är därför bra att försöka få så höga betyg man kan i alla gymnasiala kurser.
    Och om eleven kommer till gymnasiets år 1 med A betyg i matematik 1c, försöker skolan ge eleven möjlighet att läsa högre mattekurser; ibland går det inte schema-mässigt... då kan eleven få lov att läsa på egen hand och skola försöker ge möjlighet att använda lärare som handledare för stöd i självstudier.

    • Anna : Matematik 5 och matematik specialisering är inte obligatoriska kurser. Anledning varför elever vill läsa dem är antingen för att de älskar matte och/eller för att de vill få Meritpoäng.
    • Anna : Jag har nu även utökat mitt tidigare svar till dig, var god läs ovan! :)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)